Rådhuset arver utstyr fra helsehuset

En god idé fra en av kommunens vaktmestere gjør at kommunen sparer penger og sikrer gjenbruk. Utstyr fra helsehuset som ellers ville blitt kastet, skal nå installeres på rådhusets tak.

Når helsehuset åpner igjen høsten 2022 etter en fullstendig ombygging, vil bygningen på toppen av Stangeberget bli varmet opp og kjølt ned på en mer energibesparende og miljøvennlig måte enn tidligere. 25 energibrønner i fjellet skal blant annet sikre bruk av bergvarme.

- Oppgraderingen av helsehuset gjør et stort kjøleanlegg overflødig. Anlegget som står på taket av helsehuset er bare fem år gammelt og har en verdi på rundt en halv million kroner, men det må jo ha en funksjon for å brukes videre. Den funksjonen fant en av våre nytenkende vaktmestere et helt annet sted, sier Ingar Orud som er prosjektleder for ombyggingen av helsehuset.

Viktig med riktig kompetanse

Lars-Espen Pettersen er mannen med den gode ideen. Pettersen er en relativt nyansatt vaktmester i Halden kommune. Med seg i bagasjen har han mye kompetanse på energi og ventilasjon. Han lanserte ideen om å flytte kjøleanlegget til rådhuset. Alternativet var å vrake det.

- På rådhuset er det eksisterende kjøleanlegget utdatert og modent for utskifting. Utstyret fra helsehuset har mer kapasitet enn det er behov for på rådhuset, men kan ved en senere anledning bli tilknyttet andre anlegg. Utstyret er bra. Derfor foreslo jeg å flytte det hele fra taket på helsehuset til taket på rådhuset, sier vaktmester Lars-Espen Pettersen.

Halden kommune jobber mer strukturert i dag enn tidligere med å effektivisere energibruken i egne bygg. Det å ha vaktmestere med riktig kompetanse, er en viktig del av dette arbeidet. Sammen med Pettersen har vaktmesterne Vidar Thoresen og Dan Werner Heltorp jobbet for å få gjennomført ideen om flytting av kjøleanlegg.

- Dette er et godt eksempel på ansattdrevet innovasjon. Vi ønsker at våre ansatte skal se etter områder der vi kan bli bedre. Ved å være åpne for nye ideer, finner vi sammen smartere løsninger for framtiden, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.

Godt samarbeid med huseier

Utstyret det er snakk om er et anlegg som produserer isvann som igjen kan kjøle ned luften i et bygg når varme sommerdager krever det.  Anlegget består av store komponenter som er skrudd fast utendørs på taket av helsehuset. Også en del elektrisk utstyr som hører med til dette, vil bli gjenbrukt på rådhuset.

Mens Halden kommune eier Halden helsehus, er det  Halden kommunale pensjonskasse (HKP) som eier rådhuset der kommunen leier. Dermed måtte også HKP involveres for at ideen om gjenbruk skulle realiseres.

Halden kommunale pensjonskasses nettside

- Rådhuset er nå tilrettelagt for fjernvarme og vi skulle byttet ut ventilasjonsanlegget uansett. For rådhusets del var alternativet å kjøpe helt nytt kjølesystem med den kostnaden det ville hatt. Det er bra at vi kan samarbeide om gjenbruk og miljøvennlige løsninger. Siden vi har god dialog med leietaker, finner vi gode løsninger som dette sammen, sier Thomas Gloslie i Halden kommunale pensjonskasse.

Kjøleanlegget skal heises ned fra taket på helsehuset og deretter heises opp på taket av rådhuset en gang i månedsskiftet september/oktober.

Ombyggingen av helsehuset har egen informasjonsside her.