Samarbeidsavtale med NND signert

Etter nesten 70 år av reaktordrift i Norge er tiden inne for å rydde opp på en trygg og sikker måte. I henhold til generasjonsprinsippet er det viktig å finne løsninger på disse utfordringene så raskt som mulig, da sikkerheten alltid er første prioritet.

Pressemelding fra Norsk Nukleær Dekommisjonering (NND), Aremark kommune og Halden kommune:

Med dette som utgangspunkt har Norsk Nukleær Dekommisjonering (NND) vært i dialog med kommunene Halden og Aremark over en lenger periode. For å få fastere former, bedre forutsigbarhet og mer transparens om arbeidet har samarbeidsavtaler blitt utarbeidet i løpet av våren. Kommunestyrene i Halden og Aremark godkjente nylig avtalene og ga kommunedirektørene mandat til å signere.

- Vi har fra start hatt et meget godt samarbeidsklima med både Halden og Aremark. Både for NND sin del og for de oppgaver som skal løses er det veldig gledelig at vi nå kan ta neste naturlige trinn og får et formelt samarbeid på plass. Dette åpner opp for å i partnerskap finne de beste løsningene på både dekommisjonerings og oppbevaringsutfordringer, kommenterer NNDs direktør Pål Mikkelsen signeringen.

Halden kommune og NND signerer samarbeidsavtale. Også Aremark inngår tilsvarende avtale samtidig. Fra venstre: NND-direktør Pål Mikkelsen, kommunedirektør i Aremark Andreas Lervik og kommunedirektør i Halden Roar Vevelstad. Edvin Nordheim Edvardsen, NND

- Som vertskommune for reaktoren i Halden har det vært en naturlig sak å samarbeide med NND om å finne de beste løsningene for både dagens og morgendagens haldensere. Så langt har Halden kommune arbeidet med å bygge opp et nettverk bestående av sentrale aktører i Norge for å gjøre norsk næringsliv forberedt til å konkurrere om tilbudsutlysninger fra NND, og for å styrke Halden sin posisjon som et arnested for kompetanse innen dekommisjonering. Det handler om å bygge opp under IFEs forskningsvirksomhet og kommersialiseringen av denne gjennom dekommisjoneringsklyngen, under Smart Innovation Norway. De synergiene som oppstår rundt NNDs virksomhet blir tatt vare på, og det vil gi resultater som gagner hele næringsregionen. Samarbeidsavtalen formaliserer arbeidet og knytter båndene formelt, kommenterer Roar Vevelstad, kommunedirektør i Halden.

- Aremark er en nabokommune til Haldenreaktoren. Dermed har vi en stor interesse av at dekommisjoneringen blir vellykket. Dette i kombinasjon med at vi har store arealer gjorde at vi meldte interesse. At vi nå har kommet så langt at vi kan signere en samarbeidsavtale er positivt, sier Andreas Lervik, kommunedirektør i Aremark.

Det er viktig å presisere at signeringen av samarbeidsavtaler ikke er slutten, men starten på et langt og omfattende arbeid. Kommunene og NND forplikter seg til å samarbeide om å dels vurdere lokalisering og eventuell etablering av ny infrastruktur knyttet til opprydding av norsk atomavfall. Og dels for å støtte kompetansebygging og verdiskaping i forbindelse med dekommisjoneringen. Videre forplikter NND seg til å dekke avtalte merkostnader kommunene måtte ha i forbindelse med dette arbeid.

Folkemøte etter sommeren

6. september 2022 arrangerer NND og kommunen folkemøte i Brygga kultursal om dette samarbeidet.

Følg med og hold av datoen!