Tydelige grep for å sikre økonomisk kontroll

Merforbruket i kommunalavdeling helse og mestring øker mer enn først antatt. Derfor iverksetter kommunedirektøren vesentlige og uvanlige grep for å gjenvinne den kontrollen vi skal ha.

Bakgrunnen er at kommunedirektøren presenterte økonomirapporten for 2. tertial i et ekstraordinært møte med Hovedutvalget for helse, omsorg, sosiale tjenester og inkludering den 23. september, og for kommunestyret den 25. september. Da ble det varslet et forventet merforbruk på 12 millioner kroner innen helse og mestring og en balanse for kommunen som helhet.

Under rapporteringsprosessen for september, 14. oktober, ble det klart at allerede rapportert prognose i helse og mestring ikke ville holde. I den forbindelse gjennomførte økonomienheten en overordnet kontroll av prognosen. Nå viser avviket i helse og mestring et samlet merforbruk på 30 millioner kroner – en økning på 18 millioner kroner.

Det er viktig å understreke at øvrige områder i kommunen viser en mer positiv utvikling. For kommunen som helhet viser arbeidet så langt at vi kan oppnå balanse som tidligere rapportert.

Årsaker

Dette er årsakene til merforbruket innen helse og mestring:

  • Flere av de planlagte tiltakene er ikke gjennomført som forutsatt. Samlet sett har vi hatt for svak intern kontroll og oppfølging på tvers av enheter innenfor området.
  • Den økonomiske rapporteringen har vært for optimistisk, særlig i kvalitetssikringen av underliggende tallgrunnlag.
  • Det har vært for stor avstand mellom økonomifunksjonen og driftsnivået i helse og mestring. Iverksatte tiltak har ikke hatt tilstrekkelig effekt. Det er også behov for mer uavhengig kvalitetssikring av økonomirapportene i området.

- Som kommunedirektør er jeg opptatt av at vi opptrer redelig. Da må vi rapportere riktig og gjennomføre det kommunestyret har pålagt oss. Når vi ikke klarer det, må vi endre måte vi arbeider på, sier Vevelstad.

Tiltak

Derfor har han besluttet disse tiltakene:

  • Ansvar for controllerfunksjonen for helse og mestring flyttes fra kommunalavdelingen til økonomisjefen. I første omgang gjøres dette for perioden fram til august 2026.
  • Tydeligere økonomistyring: Vi går fra rammeoppfølging til detaljstyring per kostnadsområde frem til styringskulturen er styrket. Økonomisjefen leder dette arbeidet.
  • Tettere ledelsesoppfølging: Kommunedirektøren deltar selv i de prosessene kommunestyret har vedtatt innenfor området, og følger fremdrift og resultater gjennom faste styringsmøter sammen med direktør for helse og mestring.
  • Umiddelbar gjennomgang av prognosemetodikken som legges til grunn i helse og mestring. Arbeidet ledes av økonomisjefen og vil blir fremlagt Formannskapet som en referatsak i desember.

Endring gir resultater

- Vi vet at der tiltak gjennomføres, gir det resultater. Derfor skal vi fullføre de endringene som er besluttet. Jeg har fortsatt stor tro på at Halden kommune vil presentere et regnskap i balanse totalt sett. Det viser at vi har kommet langt de to siste årene, sier Vevelstad.