Endring av matrikkelen

Endring av matrikkelen

Endringer kan være aktuelt hvis opplysningene er feil eller ufullstendige, eller grunnlaget for registrering er falt bort.

Det kan for eksempel være at eiendommen er registrert med en enebolig i matrikkelen, men at den består av en tomannsbolig. Det kan også være at arealopplysningene er feil eller mangelfulle. Grensene i eiendomskartet kan også være feil eller mangelfulle.

Du kan kreve å få rettet, endret eller tilføyd opplysninger i matrikkelen (det offisielle eiendomsregisteret), se matrikkelloven § 26.

Matrikkelloven kan du lese på Lovdata.no

Vilkår

Retting av feil og mangler krever dokumentasjon fra den som har innsendt krav om retting. Dokumentasjonskravet er lagt til den som krever retting, og ikke til kommunen som er lokal matrikkelmyndighet.

Kravet til dokumentasjon for å rette matrikkelen vil være ulikt avhengig av hva slags opplysninger som er registrert og hvordan opplysningene som står i matrikkelen er hentet inn. Kravet er at du må kunne dokumentere at informasjonen som ligger i matrikkelen er feil eller ufullstendig.

Eksempler på dokumentasjon er:

  • Godkjente tegninger (plantegninger)
  • Tidligere vedtak
  • Målebrev/kart/skylddelinger
  • Bilder/fotografier
  • Avtaler

Søknad

Søknad med dokumentasjon sendes på e-post til postmottak@halden.kommune.no eller med post til postmottaket i kommunen.

Kommunens postadresse:
Halden kommune
Postboks 150
1751 Halden

Gjennomføring

Geodataavdelingen behandler søknaden etter matrikkelloven. Vi sjekker om vilkårene for retting er oppfylt, underretter alle berørte parter og ber om tilbakemelding. Dersom vilkårene er oppfylt, oppdaterer vi matrikkelen og du vil du motta et nytt matrikkelbrev.

Det er klagerett på matrikkelføringen med klagefrist på tre uker fra dagen du har mottatt nytt matrikkelbrev. De som avgjørelsen har betydning for, kan klage.

Klage

Dersom du får et avslag på retting av matrikkelen, har du mulighet til å klage. Dette står i matrikkellovens § 46 bokstav h).

Du kan klage på vedtaket innen tre uker fra du mottok det. Du sender klagen til geodataavdelingen i Halden kommune. I klagen må du skrive hvilken endring du ønsker, og begrunne hvorfor. Det er viktig at du signerer klagen. Dersom vi ikke tar klagen din til følge, vil den sendes videre til Fylkesmannen som er siste klageinstans.

Retting av matrikkelen er gebyrfritt.

Les mer om feil grenser i eiendomskartet på Kartverkets sider

Geodatatjenester
Telefon 94 00 99 13

Stengt mellom klokken 11.00 og 12.00.