Ny brannstasjon

Halden kommune skal bygge ny brannstasjon på Remmen.

Den nye brannstasjonen skal ligge i et skogsområde tett inntil krysset BRA-veien/fylkesvei 204. I tillegg til skog, er det også et bolighus på området i dag. Den aktuelle eiendommen ligger på venstre side av fylkesvei 204 når du kjører inn mot Halden sentrum fra E6 - rett inntil avkjøringen til Høgskolen i Østfold.

Hva skal gjøres?

Det skal bygges en moderne brannstasjon for Halden brannvesen. Før byggestart skal det hugges skog, utføres arkeologiske undersøkelser og eksisterende bygg skal rives.

Hogst

Før selve byggearbeidet kan begynne, skal deler av skogen i området hugges. Hogst ble gjennomført i april 2022. Dette ble utført av Raa skogsdrift i samarbeid med grunneier Christian Anker Rasch. Gamle eketrær i området skal tas vare på.

Arkeologiske undersøkelser

Det skal utføres arkeologiske undersøkelser, da området berører to boplasser fra eldre steinalder ca. 7000–5500 f.Kr. Utgravingene uføres av Kulturhistorisk museum og startet 26. april 2022. Utgravingene er beregnet ferdig 15. august 2022.

Riving og byggestart

Nipas har vunnet anbudskonkurransen om å bygge brannstasjonen. Denne entreprenøren vil starte sitt arbeid 1. september. Noe av det første som da vil skje, er at eksisterende bolighus på området rives. Deretter starter byggingen av brannstasjonen. Leieforhold for eksisterende hus utløp i april 2022 så disse er nå fraflyttet.

Hvorfor?

Halden brannvesen holder i dag til i midlertidige lokaler i Vestgårdveien på Sørlifeltet. Før dette holdt brannvesenet til i gamle lokaler i Halden sentrum, men disse lokalene var ikke lenger godkjent til slik bruk. Derfor skal det bygges ny brannstasjon. Det er vedtatt politisk at brannstasjonen skal ligge på Remmen.

Kart

Her kan du se et kart som viser hele anleggsområdet. (PDF, 407 kB)

Kartet er hentet fra reguleringsplanen og er en større visning av kartet som også ligger i bildekarusellen over.

FAKTA:

Oppdragsgiver: Halden kommune

Entreprenør: Nipas

Arkitekt: AART Arkitekter

Hogst/trefelling: Raa skogsdrift

Arkeologisk utgraving: Kulturhistorisk museum

Kostnadsramme: 200 millioner kroner

Framdrift:
7. april - 30. april 2022: Hogst
26. april - 15. august 2022: Arkeologisk utgraving
1. september 2022: Oppstart entreprenør - riving og bygging
Desember 2023: Ferdigstillelse