Ny gjenvinningsstasjon på Rokke med ny adgangskontroll

Ny gjenvinningsstasjon på Rokke med ny adgangskontroll

I september 2020 åpner en helt ny gjenvinningsstasjon på Rokke avfallsanlegg for private husholdninger. Samtidig innføres en ny type adgangskontroll for å sikre at privatpersoner i Halden skal få lavest mulig kostnad. 

Dette prosjektet er gjennomført og avsluttet. 

I september 2020 åpner en helt ny gjenvinningsstasjon på Rokke avfallsanlegg for private husholdninger. Samtidig innføres en ny type adgangskontroll for å sikre at privatpersoner i Halden skal få lavest mulig kostnad. 

På Rokke er det bygget en helt ny gjenvinningsstasjon som skal gjøre det enklere og mer oversiktlig for privatpersoner som skal levere avfall. Samtidig skal dette bidra til å gjøre avfallsanlegget til en bedre arbeidsplass. Den nye delen av avfallsanlegget åpner 28. september. Selve leveringen av avfall vil fungere som før, hvor innbygger sorterer avfallet selv inne på gjenvinningsstasjonen. Adgangskontrollen er derimot helt ny.

Innføring av adgangskontroll

Det vil bli innført adgangskontroll på den nye gjenvinningsstasjonen. Ved å innføre denne adgangskontrollen vil vi sikre at alle som ikke er private husholdninger i Halden kommune betaler full pris. 

Dette fungerer slik at hver husholdning kan laste ned en app som må vises frem ved hvert besøk. Appen registrerer dine besøk på Rokke og bommen til anlegget åpnes ved riktig registrering. Er det umulig for deg å bruke app, vil det være mulig å få et fysisk adgangskort mot et enkelt gebyr.

Bor du i borettslag?

Beboere av borettslag som dekker renovasjonsavgift gjennom felleskostnader vil få ytterligere informasjon om hvordan de får tilgang til den nye gjenvinningsstasjonen. Dette vil komme fra Halden kommune direkte til borettslag der dette er aktuelt.

Leie eller eie?

Halden kommune har sendt ut brev med denne informasjonen til huseiere. Det er også huseier som får tilgang på app, eventuelt adgangskort. Dette har sammenheng med hvem som betaler de kommunale avgiftene. Halden kommune har oversikt over hvem som eier en bolig, men kommunen har ikke den samme oversikten over hvem som til enhver tid leier en bolig.
Likevel er det mulig for leietakere å få tilsvarende tilgang til Rokke avfallsanlegg, men det er opp til huseier å gi slik tilgang. Alle som leier ut eiendom i Halden, kan dele tilgang med leietakere til gjenvinningsstasjonen via appen. Det kan være grunner til ulik praksis, så dette må avtales mellom huseier og leietaker. Leietakere som ikke får tilgang av huseier, vil uansett kunne benytte Rokke avfallsanlegg mot en lav egenandel.

Prøveperiode

I perioden 28. september - 31. desember vil det være en innkjøringsperiode ved den nye gjenvinningsstasjonen. Dette medfører at kun husholdninger som har lastet ned appen på mobilen vil få tilgang til den nye gjenvinningsstasjonen i innkjøringsperioden, og levering av avfall i denne perioden vil da skje kostnadsfritt. Prøveperioden har blitt forlenget til å gjelde januar 2021.

APP

Den personen som står som mottaker av brev fra Halden kommune om denne ordningen, vil fungere som administrator for husholdningen. Vedkommende må dele tilgang til de andre i husholdningen dersom det er behov for at flere i husstanden har tilgang på Rokke. Dette gjøres i appen.

1. Last ned app fra App Store eller Google Play. Søk opp «MiljøID» fra VSP.

2. Logg inn ved å autentisere med bankID.

3. Del eventuelt tilgang til app og kvote med andre i husholdningen som også har lastet ned appen..

4. Har du leietakere, kan du også gi disse tilgang i appen. Vær oppmerksom på at det kan registreres flere adresser i appen, dersom du eier flere eiendommer.

Kort

Fysisk adgangskort er bare ment for de som ikke kan/ønsker å bruke app. Har du appen, trenger du ikke kort. Det koster 300 kroner å få et slikt kort. Ved tap av kort, må samme pris betales for å få nytt kort.

For bestilling av kort, ta kontakt på epost: renovasjon@halden.kommune.no eller ring 474 88 988

Kortet vil kunne brukes fra januar 2021 og vil da virke på samme måte som adgang via app.

Innføring av kvoteordning

For å sikre at adgangsbeviset ikke blir misbrukt, blir det innført en kvoteordning per husholdning. Hver husholdning vil altså få et visst antall ganger i året som man kan levere avfall til gjenvinning uten kostnad. Kvoteordningen vil gjelde fra 2021. Mer informasjon om kvoteordningen kommer.

Viktig å vite!

  • App/kort må fremvises ved hvert besøk på gjenvinningsstasjonen. Ved manglende fremvisning av adgangsbevis må man betale full pris.
  • Appen gir fortløpende oversikt over gjenværende kvoter.
  • Ta godt vare på kortet. Tapt kort kan erstattes mot et gebyr på kr 300.
  • Det er ikke lov å låne ut adgangsbeviset til håndverkere eller næringsdrivende.

Har du spørsmål?

Dersom du har spørsmål om ordningen kan du kontakte renovasjonsavdelingen direkte på renovasjon@halden.kommune.no eller ring 474 88 988