Helsetjenester for framtiden

Helsetjenester for framtiden

Konsulentselskapet Agenda Kaupang har levert rapporten om helsetjenestene i Halden kommune. Konsulentene anbefaler at hele kommunen blir bedre på å følge vedtatt strategi for å skape et aktivt og sunt samfunn, ikke kun investere i pleie for eldre. For å få til det må kommunen forbedre turnus, bruke færre vikarer og heller ha flere ansatte i store stillinger.

Halden kommune opplevde i løpet av 2023 en kraftig økning i kostnadene i helse og mestring. Samtidig vet vi at vi kommer til å bli mange flere eldre i Halden som i andre norske kommuner i årene som kommer. Derfor vil etterspørselen etter helse- og omsorgstjenester bare øke.

For å få et godt faktagrunnlag og en nøytral vurdering av hva vi bør gjøre, har Halden kommune leid inn konsulentselskapet Agenda Kaupang til å vurdere situasjonen i Halden. Konsulentene har hatt i oppgave å gi Halden kommune grundig informasjon om hvordan kommunens helsetjenester forvaltes, samt å vise forslag til hvordan tjenestene kan drives mer bærekraftig i framtidens Halden.

Her kan du lese hele rapporten fra Agenda Kaupang. (PDF, 3 MB)

Se presentasjonen av rapporten i Kommune-TV her fra klokken 17.00 torsdag 25. april.

- Rapporten fra Agenda Kaupang bekrefter mye av det vi allerede er i gang med. Ekspertene slår fast at Halden kommunes strategi for helse og mestring, langt på vei er god. Vår utfordring er at vi som organisasjon ikke er god nok til å følge denne strategien. Videre ser vi at mange av tiltakene konsulentene anbefaler allerede er i gang, men det er fremdeles mye arbeid igjen som nå må intensiveres, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.

Må planlegge egen alderdom

Velferdsmodellen er bygget gjennom årtier på forventninger fra alle hold om at alle tjenester skal bli bedre og mer tilgjengelige for alle. Agenda Kaupang konstaterer at å fortsette på samme spor ikke er bærekraftig for samfunnet.

- Rapporten fra Agenda Kaupang forteller oss tydelig at Halden kommune må omstille tjenestene vi leverer. Kommunen må jobbe annerledes. Et eksempel er at vi må redusere bruken av vikarer. I tillegg må innbyggerne ta et større ansvar for å planlegge egen alderdom og sin hverdag, sier Vevelstad.

Agenda Kaupang er tydelige på at en kommune ikke kan fortsette å løse behovene for bistand og hjelp ved å øke pengebruken i takt med innbyggernes økte behov. Kommunen anbefales å hele tiden utvikle og justere tilbud slik at de treffer behovene uten at kostnadene øker tilsvarende.

- Selv om Halden i likhet med andre kommuner må gjøre endringer, så skal innbyggere i Halden være trygge på at de fortsatt skal få det helsetilbudet de lovmessig har krav på, sier kommunedirektøren.

Hva vil vi oppnå?

Agenda Kaupang anbefaler flere kostnadskutt, men å endre i et tjenestetilbud handler ikke bare om å kutte og redusere. Det handler også om å prioritere andre områder opp.

– Rapporten forteller oss at Halden kommune bruker en veldig stor andel av helsebudsjettet på den eldste delen av befolkningen. Samtidig mener konsulentene at gode helse- og omsorgstjenester ikke bare handler om de aller eldste, men også hvordan vi i alle aldre lever sunne og aktive liv slik vi selv ønsker, sier kommunedirektøren.

Mye bra gjøres allerede i Halden kommune for å bidra til en god alderdom utenfor institusjon. Forebyggende hjemmebesøk, treningstilbud, nytt sentralkjøkken, velferdsteknologi, seniorkonferanse, hjemmehjelp, dagsenter og trivselscafé er blant slike tiltak.

- Eldre er en enormt viktig ressurs i samfunnet. De har en iboende kraft av erfaring, livsvisdom, verdier og kunnskap som vi alle er avhengig av. Rapporten fra Agenda Kaupang forteller oss at Halden kommune bør ha et overordnet mål om at flere i Halden skal kunne leve aktive og trygge liv slik de selv ønsker. Det betyr i praksis at flere kan bo hjemme, at innbyggerne opplever trygghet, mestring og sosial deltakelse.

Det gjør vi blant annet gjennom å forebygge mer, bruke fagfolk og pengene best mulig og tilpasse tjenestene bedre til innbyggernes behov.

Noen av funnene

Her er noen av Agenda Kaupangs sentrale funn om Halden kommune:

  • I Agenda Kaupangs kommunebarometer rangeres Halden på 162. plass av 357 kommuner. Sammenliknet med landsgjennomsnittet har Halden rimelige tjenester, men samtidig også lavere kvalitet og svak økonomi.
  • Folkehelsen er dårligere enn landsgjennomsnittet på en rekke indikatorer.
  • Siden 2015 har andel tjenestemottakere i institusjon økt. Halden bruker mer enn gjennomsnittet til institusjon og tjenester i bolig med mulighet for døgntjenester, og mindre til hjemmeboende.
  • Sammenliknet med 2015 bruker Halden kommune nå 200 millioner kroner mer på tjenester som er definert pleie og omsorg. Av dette er 100 millioner økning bare fra 2022 til 2023. Mye av midlene brukes i institusjon og på variabel lønn.
  • I 2040 forventes det at behovet for pleie- og omsorgstjenester har økt med hele 75 prosent sammenliknet med dagens nivå fordi andel eldre øker vesentlig.

Turnus og bemanning

En av Halden kommunes største utfordringer, ifølge Agenda Kaupang, er hvordan vi jobber i helsesektoren. Utfordringene handler om hvordan turnus er organisert, hvilke oppgaver som gjøres av hvem og kostbar vikarbruk.

Skal kommunen lykkes med å bruke mindre penger på helse og omsorg, må derfor kommunen gjøre noe med hvordan vi jobber. Kommunen trenger å organisere turnus annerledes for å få mer igjen for hver krone. I dag trenger Halden kommune mange vikarer for å gi de tjenestene innbyggerne i Halden skal ha, men i framtiden må vi organisere oss annerledes slik at fast ansatte i større grad utfører oppgavene.

- Før vi endrer i tjenestene våre, må vi sikre at vi jobber så effektivt som mulig. Derfor må vi gå gjennom hvordan turnus er organisert. Dette ønsker vi å få til sammen med våre ansatte og tillitsvalgte. Målet er at helsevesenet i Halden skal ha færre vikarer og heller flere faste ansatte i større stillinger. Flere faste ansatte betyr mer stabilitet for pasientene i Halden og større økonomisk forutsigbarhet for kommunen. Skal vi få til det, må vi ha vilje og aksept i hele organisasjonen til å gjennomføre viktige endringer i hvordan vi jobber, sier kommunedirektør Vevelstad. Selv om vi først må endre hvordan vi jobber, må vi også begynne arbeidet med å planlegge hvordan helsetjenestene våre skal være i årene som kommer.

Andre forslag I rapporten fra Agenda Kaupang presenteres en lang rekke med små og store forslag til endringer som kan bidra til å bedre kommunens økonomi. Ingenting er bestemt, men her er noen eksempler på forslag fra Agenda Kaupang:

  • Styrke innbyggere i planlegging av egen alderdom.
  • Få på plass helhetlig boligpolitikk – for at flere skal kunne bo hjemme lengre.
  • Fortsette innføring av velferdsteknologi.
  • Bruke styringsdata for å følge med på utviklingen i tjenestene og med det ha fokus på effektiv tjenesteproduksjon.
  • Styrke satsingen på tiltak og tjenester som gjør at flere kan ta vare på egen helse med mulighet for å bli boende i egne hjem.
  • Redusere antall plasser i sykehjem i noen år, før det igjen økes. Det er laget tre ulike alternativer for dette.
  • Justere boligstruktur for mennesker med utviklingshemming. Mange små boliger i Halden utfordrer både kvalitet, økonomi og ledelse.
  • Reforhandle avtale med Aremark kommune om felles legevakt eller innføre samarbeid om legevakt med Sarpsborg/Rakkestad.
  • Forhandle med Staten for å få dekket kommunens kostnader med å tilby helsetjenester i Halden fengsel.

Disse eksemplene og flere andre forslag til tiltak er alle omtalt og forklart mer i detalj i rapporten fra Agenda Kaupang.

Veien videre

Agenda Kaupang-rapporten offentliggjøres 25. april 2024.

Rapporten peker på utfordringer knyttet til hvordan Halden kommune driver tjenestene i dag og gir råd om hvordan den framtidige driften bør være. Alle tiltak som presenteres i rapporten er forslag fra et konsulentselskap. Ingenting er vedtatt når rapporten offentliggjøres.

Halden kommune vil bruke rapporten som grunnlag for endringer og beslutninger. Alle innspill vil bli studert nøye av kommuneledelsen. Det er ikke sikkert at alle forslag vil bli tatt med videre.

Alle endringsprosesser som kommuneledelsen vurderer å iverksette, skal involvere ansatte og tillitsvalgte på en ryddig måte.

Alle store endringer som krever det, vil det bli ordinære politiske prosesser på.

Ingen pasienter skal oppleve at et tilbud fjernes eller endres vesentlig, uten først å ha blitt orientert om det i rimelig tid.