Båstadlund reiser seg

På Båstadlund er det god stemning, det nye arbeids- og aktivitetssenteret nærmer seg målstreken.

Fremgangen på det nye arbeids- og aktivitetssenteret på Båstadlund er lett å se. NCC forteller at arbeidet har gått knirkefritt og vil stå klart til overlevering til Halden kommune i juli.

Flytter sammen

Avdelingene fra Båstadlund og Asak skal flytte sammen inn i det nye toetasjers bygget. Med strenge krav til universell utforming, har bygget med budstjett på 110 millioner kroner begynt å reise seg. Når et bygg er universelt utformet, vil det si at mennesker med funksjonsnedsettelser og andre vansker kan jobbe tilrettelagt og trygt.

- Det ser veldig bra ut, og vi har et godt samarbeid med naboene her. De er veldig positive og tålmodige, sier Lars Eivind Karlsen, prosjektleder NCC.

Ingar Orud, prosjektleder i Halden kommune, forteller at de prøver å gjøre arbeidet så forutsigbart som mulig for naboene.

- For å gjøre det mest gjennomsiktig sendes det ut informasjon på SMS til naboer om hva som blir gjort hver uke. Denne SMS tjenesten er frivillig, sier Orud.

Kommunen overtar prosjektet tidlig juli 2024, fram til da, er det NCC som står for konstruksjonen. Innflytningen starter like etter i begynnelsen av august. På hele 1.350 kvadratmeter kan brukerne av det nye arbeids- og aktivitetssenteret jobbe sammen og være sosiale, noe de ser veldig frem til.

Veldig fornøyde

Brukerne på Båstadlund gleder seg til å ta i bruk det nye senteret. Blant de som kom på besøk, møter vi blant annet Ole Rustad, Christine Bakkehøy og Tim Simensen. De er alle storfornøyde med fremgangen.

Tim Simensen, brukerrådrepresentant for Båstadlundavdelingen, går forbi arbeidsplassen hver dag, og følger med på hva som skjer med byggingen.

- Jeg går forbi her hver dag. Jeg har fått med meg alle detaljene, jeg er veldig fornøyd og spent, sier han.

Ole Rustad forteller at han gleder seg til å slå seg sammen med Asak, og venter i spenning når de kan ta i bruk senteret i august.

- Jeg gleder meg til å slå meg sammen med de andre på Asak, og jeg synes det går veldig fort, forteller Ole Rustad.

Brukerrådet Christine kommer smilende og forteller at hun ser frem til å jobbe i et flott, moderne bygg.

- Vi har fått lært hvordan det vil se ut når alt er klart, jeg tror det kommer til å bli kjempefint. Vi gleder oss veldig, sier hun med et smil.