Forbudssoner for fyrverkeri

Fyrverkeri kan forårsake brann og i verste fall resultere i en bybrann. Derfor er det nå forbud mot fyrverkeri i tre soner i Halden: midt i Halden sentrum, i Kokkehaugen i Tistedalen og i den eldre delen i Sponvika.

Halden kommune har over flere år mottatt henvendelser fra innbyggere som føler seg plaget av støy fra fyrverkeri som påvirker både dyr og mennesker. Det oppstår årlig, enten små eller store, personskader som et resultat av fyrverkeri på nyttårsaften. Fyrverkeri kan forårsake brann og i verste fall resultere i en bybrann.

14. juni 2023 ble en ny lokal fyrverkeriforskrift vedtatt for Halden kommune. 5. oktober 2023 trådte forskriften i kraft. I forbudssonene er det fra nå forbudt å avfyre fyrverkeri kategori 2, 3 og 4 hele året, også på nyttårsaften.
Brannvesenet kan ved særlige anledninger gi dispensasjon fra forbudet innenfor sonene etter skriftlig søknad fra sertifisert pyrotekniker. Eksempel på dette er julegateåpningen.

Her er forbudssonene

Vi vil at Haldens unike trehusbebyggelse skal bevares. I tillegg er det en del steder trangt for brannbiler. Det er blant argumentene for forbud mot fyrverkeri i tre soner.

Se kart her hvor du kan zoome, skrive inn din egen adresse for å undersøke om du er i forbudssonen, finne lenke til forskrift og så videre.

Halden sentrum

Kokkehaugen Tistedal

Sponvika

Halden sentrum:

• Eldre tett trehusbebyggelse fra brannsikringsplanen.
  • Alle sentrumsområder før 1900.
  • Tilnærmet alle sentrumsområder mellom 1900-1960.
  • Alle bygninger som er fredet, eller har høy verneverdi i sentrum.
  • Fredriksten festning.

Kokkehaugen i Tistedalen:

• Område med eldre trehusbebyggelse, trange gater, og hvor det erfaringsmessig har vært noe utfordrende for brannvesenets innsats.

Sponvika:

• Omfatter den eldre delen av Sponvika hvor det høyest tetthet av bygg fra før 1900. Innad i sonen er det trange gater som kan være utfordrende for brannvesenets slokke- og redningsinnsats.

Fire kategorier fyrverkeri

Fyrverkeri er delt inn i fire ulike kategorier som er felles for EU/EØS2: F1, F2, F3, F4.

• Fyrverkeri kategori 1: Fyrverkeri forbundet med lav risiko og minimalt støynivå, som er beregnet til bruk i fysisk begrensede områder, herunder fyrverkeri til innendørs bruk i boliger.  Kategori 1 er helårsfyrverkeri, som har per nå har 12 års aldersgrense.4 Dette fyrverkeriet kan selges og brukes hele året uten at man trenger å søke tillatelse.
  • Fyrverkeri kategori 2: Fyrverkeri forbundet med lav risiko og lavt støynivå, som er beregnet til utendørs bruk i fysisk begrensede områder. Forbrukere kan normalt avfyre fyrverkeri av denne kategorien på nyttårsaften mellom klokken 18:00 og 02:00, med mindre annet er bestemt. Denne kategorien er nå ikke tillatt å avfyre i forbudssonen på nyttårsaften.
  • Fyrverkeri kategori 3: Fyrverkeri forbundet med middels risiko, som er beregnet til utendørs bruk i større, fysiske åpne områder og hvis støynivået ikke er helseskadelig. Forbrukere kan normalt avfyre fyrverkeri av denne kategorien på nyttårsaften mellom klokken 18:00 og 02:00, med mindre annet er bestemt. Denne kategorien er nå ikke tillatt å avfyre i forbudssonen på nyttårsaften.
  • Fyrverkeri kategori 4: Fyrverkeri forbundet med høy risiko, som er beregnet til kun å bli brukt av profesjonelle og hvis støynivået ikke er helseskadelig. Denne kategorien gjelder for sertifiserte pyroteknikere.

Slik sjekker du kategori for fyrverkeri

Alle pyrotekniske artikler, med unntak av pyrotekniske artikler til kjøretøy, skal merkes tydelig, lesbart og varig på norsk.

CE-merket skal være den eneste merkingen som bekrefter at den pyrotekniske artikkelen er i samsvar med krav fastsatt i gjeldene harmoneringsregelverk i EØS for slik merking.

Du kan kontrollere fyrverkeriet ved å:

• Spørre betjeningen på utsalgsstedet hvor man handler fyrverkeri.
  • Lese av kategorien på emballasjen.
  • Undersøke registreringsnummeret til CE-merkingen.

Registreringsnummeret er satt sammen slik: «XXXX – YY – ZZZZ». YY refererer til kategoriseringskoden: F1, F2, F3, F4. (Alternativt T1, T2, P1, P2).