Kulturhuset er solgt

Halden kommune har solgt Tordenskjolds gate 1 – bygningen som tidligere har vært både skole og bibliotek og som nå er kulturhus.

Etter at biblioteket flyttet fra bygget og inn i nye Skofabrikken, har Tordenskjoldsgate 1 vært utleid til kulturvirksomhet og har som følge av det fått navnet Kulturhuset. Nå er Kulturhuset solgt fra Halden kommune for 7,8 millioner kroner.

Det var flere interessenter på visning og to aktører var med på budgivningen. Bygget ble til slutt solgt for et bud som lå 1,3 millioner kroner over prisanslaget som var på 6,5 millioner kroner.

Det er selskapet Kulturhuset AS som vil bli de nye eierne av bygget. Kulturhuset AS er under etablering. Bak selskapet står nåværende leietagere av Kulturhuset gjennom firmaet Kulturinvest Halden AS og Wenche Anker-Rasch.

- Vi er svært fornøyde med gjennomført salg og ønsker Kulturhuset AS lykke til videre med driften av deres allerede suksessfulle kulturtilbud i Halden, sier rådgiver Simen Ystrøm i Stab Teknisk, Halden kommune.

Bygningen er leid ut i hele 2022. Kulturhuset AS overtar som eiere fra 1. januar 2023.

Fakta om eiendommen

• Eiendommen som er solgt har en lang historie. Sentrumsgården er oppført rundt 1886. Fram til 1968 var Halden gutteskole i bygget. Deretter inneholdt bygget blandet skole under navnet Sentrum skole. I 1984 ble bygget gjort om til bibliotek. Biblioteket flyttet ut i 2021.
  • Totalt 2680 m² BRA over 4 etasjer inkludert kjeller.
  • Bygningen ligger på byens nordside, i det som omtales som kulturkvartalet.
  • Eiendommen har stort etterslep av vedlikehold. Eiendommen har et omfattende behov for oppgradering.
  • Eiendommen selges med vilkår om at det skal drives utadrettet kulturvirksomhet/kulturnæring i bygget for en periode på 10 år. Kjøper må påse at den aktiviteten som utøves i/på eiendommen er i tråd med gjeldende godkjenninger og selv besørge bruksendring dersom dette er påkrevd.

Kilde: Utdrag fra salgsprospekt. Noe omskrevet.