Ny biblioteksjef i Halden

Sven Lilleheier (36) er ansatt som ny leder for Halden bibliotek. Han etterfølger Nina Ewart som går av med pensjon til våren.

Sven Lilleheier blir biblioteksjef i Halden fra juli 2022. Privat/Halden kommune

Sven Lilleheier jobber i dag som avdelingsleder for innbyggertorg og bibliotek i Indre Østfold kommune.

Lilleheier har utdannelse i bibliotek- og informasjonsvitenskap fra Høgskolen i Oslo. Han har solid bibliotekerfaring, også som leder. Han har vært biblioteksjef i Spydeberg, Trøgstad, avdelingsleder i Nannestad folkebibliotek, og har vært redaktør for fagbladet Barnebokforum. Han har også jobbet ved Markedshøyskolens bibliotek og Rakkestad bibliotek.

- Jeg er veldig glad for å få Sven Lilleheier til Halden som biblioteksjef. I Sven får vi en kollega med gode lederegenskaper, driftserfaring og faglig høy kompetanse enten det er snakk om litteratur, medier, digitalisering eller formidling. Han er også en veldig utviklingsorientert biblioteksjef, sier Knut Olav Brekklund Sæves, fung. direktør samfunn og samskaping/enhetsleder kultur.

Sven Lilleheier overtar som biblioteksjef etter Nina Ewart som går av med pensjon i løpet av våren.

- Vi har vært veldig heldige i Halden som har hatt en meget dyktig biblioteksjef i Nina Ewart. I tillegg til normal bibliotekdrift har Nina ledet arbeidet med å få byens folkebibliotek på plass i nye lokaler i Skofabrikken. Slik har hun også lagt et godt grunnlag for framtiden. Med nytt bibliotek, meget dyktige ansatte og Sven Lilleheier som ny biblioteksjef, er jeg overbevist om at Haldens innbyggere kan glede seg til å besøke biblioteket også i årene som kommer, sier Brekklund Sæves.

Sven Lilleheier tiltrer stillingen som biblioteksjef i juli.

Her er Halden biblioteks nettsider