Oppdaget uønska planter i naturreservatet i Remmendalen

Flere uønskede plantene truer våre vernede områder og det er nå registret mongolspringfrø i Remmendalen naturreservat.

Mongolspringfrø blir opptil 50 cm høy. Denne planten kan danne omfattende og tette bestander, og fører til fortrengning av sårbare arter og endringer i jordbunnsforhold. Arten er ettårig slik at jorda blottlegges og blir mer utsatt for erosjon når planten visner ned på høsten.

Bekjempelsesarbeid ved naturreservatet

Halden kommune har i samarbeid med BaneNor bekjempet mongolspringfrø og kjempespringfrø langs jernbanen ved reservatet. Samtidig har en dugnadsgjeng, ved Frøydis Blok og Jørn Bøhmer Olsen, luket lupiner på Hollenderen og Tyska. Kommunen har ryddet kanadagullris og lupiner i samarbeid med Naturvernforbundet nord for reservatet, i tillegg har kommunen fjernet mongolspringfrø og kanadagullris på Hollenderen.

Ønsker vi å kun se lupiner, kanadagullris og springfrø i naturen i Halden?

Disse artene tar helt over og fortrenger våre stedegne arter, og gir oss dermed et fattigere naturmangfold. Fremmede arter er nå regnet for å være blant de største truslene mot det biologiske mangfoldet. I en tid med klimakrise er det avgjørende at vi har en robust natur med et stort mangfold, som kan stå imot eventuelle katastrofer og endringer i naturen.

Fem hagevettregler

Vi ønsker at folk i Halden skal nyte sommeren og hagen sin, men oppfordrer hageeiere til å bli mer bevisste på hvilke planter de har i sin egen hage.

• Lær deg hvilke hageplanter som utgjør en trussel i naturen på Fremmedartslista og sørg for at dine hageplanter ikke sprer seg ut av hagen.
  • Lever hageavfall på Rokke avfallsmottak (gratis). Fremmede arter skal leveres som restavfall i tette søppelsekker.
  • Ikke kast hageavfall på kommunal eiendom eller andres private grunn. Dette regnes som forsøpling og er forbudt. Hageavfall kan tiltrekke skadedyr og blir et ynglested for brunskogsneglen.
  • Komposter hageavfall

Finner du svartelistede arter i naturen, meld fra til artsdatabanken

Kari Elisabeth Schjerpen
Rådgiver