Regjeringens rådgivere på Halden-besøk

Sammen med toppledere i en rekke statlige virksomheter, er Haldens kommunedirektør med i et utvalg som gir råd til regjeringen om digitalisering av offentlig sektor. Forrige uke var deler av utvalget i Halden.

Direktørene i 11 statlige virksomheter er med i topplederorganet Skate. I tillegg er kommunene representert med KS, Oslo kommune – og Halden.

Sammen med topplederne i NAV, Skattedirektoratet, Politidirektoratet, Arkivverket og en rekke andre store statlige virksomheter, er kommunedirektør Roar Vevelstad fra Halden kommune med i dette utvalget der offentlige toppledere møtes. Deres oppgave er å gi råd til Digitaliseringsdirektoratet og kommunal- og distriktsministeren for å bidra til en samordnet digitalisering av offentlig sektor.

Samlet i Halden

Skate har også et arbeidsutvalg som bistår topplederne. Når disse møtes er de som regel i Oslo-regionen, men forrige uke ble det gjennomført et slikt møte på Fredriksten hotell i Halden. Det er Halden kommunes deltakelse i dette organet som gjorde at møtet ble lagt til Halden.

- Vi er stolte av at disse offentlige virksomhetene ville samles i Halden denne gangen. Da fikk vi vist fram både festningen og byen til flere nøkkelpersoner i viktige nasjonale virksomheter, samtidig som vi benyttet anledningen til å dele mange erfaringer fra vårt arbeid med digitalisering og innovasjon i Halden kommune, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.

Deler erfaringer

En rekke ledere fra Halden kommune hadde presentasjoner om sine virksomheter for medlemmene av arbeidsutvalget i Skate under møtet i Halden. Også samarbeidet med næringslivet i My Digital City ble presentert.

Øyvind Grandahl er Halden kommunes representant i Skate Arbeidsutvalg.

- Halden kommune er stolt representant og samarbeidspartner på mange nivåer i offentlig sektor og er glade for å kunne bidra til hensiktsmessig utvikling. Dette ble givende dager som vi tar med oss i arbeidet med å forbedre offentlig sektor. Både å dele egne erfaringer og å få innspill fra store nasjonale aktører er positivt for vårt videre arbeid i Halden kommune, sier Øyvind Grandahl, leder for digitalisering, it og utvikling i Halden kommune.

Dette er Skate

Topplederorganet Skate er et strategisk samarbeidsråd og rådgivende organ til Digitaliseringsdirektoratet og kommunal- og distriktsministeren. Skate skal bidra til en samordnet digitalisering av offentlig sektor som gir gevinster for innbyggerne, næringslivet, frivillig sektor og offentlige virksomheter.

Direktørene i disse virksomhetene er med i Skate:

• Digitaliseringsdirektoratet
  • Arkivverket
  • Brønnøysundregistrene
  • Direktoratet for byggkvalitet
  • Direktoratet for e-helse
  • Halden kommune
  • Kartverket
  • KS
  • Nav
  • Oslo kommune
  • Politidirektoratet
  • Sikt - Kunnskapssektorens tjenesteleverandør
  • Skattedirektoratet
  • Statistisk sentralbyrå

Skate støttes av et eget arbeidsutvalg med representanter fra de ulike Skate-virksomhetene.

Vil du vite mer om Skate - klikk her!

Kilde: Digdir.no