Søker om fjerning av fjell og steinmasser over PM6

Halden kommune har mottatt en søknad fra Norske Skog om tillatelse til anleggsarbeid på toppen av fjellet over PM6. Det er nødvendig å fjerne fjell og steinmasser for å sikre fjellet etter stenraset ved fabrikken.

Norske Skog Saugbrugs har kommet fram til at ikke alt sikringsarbeidet etter stenraset kan gjøres fra fabrikksiden. Det er også nødvendig å ta bort steinmasser og sprenge bort deler av fjellet på toppen over fabrikken.

Rask saksbehandling

For å kunne gjennomføre nødvendige endringer av terrenget, må man gå inn med tungt anleggsutstyr fra Grimsrødhøgda og ut på pynten av fjellet over PM6. Dette området mellom bebyggelsen og fjellskrenten mot fabrikken er i kommuneplanen definert som grønnstruktur – altså skog. I utgangspunktet er det et område der anleggsarbeid ikke er tillatt.

- Vi har mottatt en søknad fra Norske Skog om dispensasjon fra kommuneplanen. Det er viktig for Haldensamfunnet at Saugbrugs kommer i gang igjen på PM6, og vi ser ingen alternative løsninger. Derfor kommer vi til å innvilge søknaden, sier fagleder byggesak Kristine Schneede i Halden kommune.

Allerede før formell tillatelse til terrengendringer er ferdig skrevet, har kommunen gitt klarsignal til at det kan felles trær i traséen for den midlertidige anleggsveien og for riggområder. Videre skal det gjennomføres prøveboring som er første forberedende fase av anleggsarbeidet.

- I Halden kommune har vi vært opptatt av å jobbe raskt med saksbehandlingen av denne søknaden, nettopp for at sikringsarbeidet skal kunne bli gjennomført så raskt som mulig, sier Schneede.

Starter med trefelling

For å kunne gjennomføre arbeidet med å sprenge bort fjell, må Norske Skog Saugbrugs anlegge en midlertidig anleggsvei fra Grimsrødhøgda og gjennom skogen over fabrikkbygningen. I den forbindelse må det felles en del skog. Trefelling og prøveboring starter raskt.

Senere vil det bli utført et større sprengningsarbeid på toppen av fjellet. Det vil bli en del anleggstrafikk i området som følge av dette. Det vil også bli etablert en riggplass.

- Halden kommune er opptatt av å tilrettelegge for næringslivet, men vi skal også ivareta naturen i området. Derfor er vi enige med Norske Skog om at bedriften skal sørge for opprydding og eventuelt beplantning i det berørte naturområdet når anleggsarbeidet avsluttes. Det må også tas hensyn til fornminner i området, sier Schneede.

– Det står en hul eik i traséen som må tas ned for å unngå at man berører fornminnet. Denne eika skal imidlertid ikke felles før skriftlig tillatelse er gitt. Selve eika skal bli liggende igjen i området, da den kan være verdifull for blant annet sopp, lav og insekter.

Øvrig informasjon om anleggsarbeidet og sikringen av fjellet må eventuelt gis av Norske Skog Saugbrugs.

Fabrikkbygg, Norske Skog Saugbrugs, stenskred - Klikk for stort bildeNatt til 27. april var det et stenskred bak PM6-bygget hos Norske Skog Saugbrugs. Dette bildet er fra dagen etter raset. Bak fabrikkbygningen vises rasområdet og skogsområdet på toppen av fjellet hvor Norske Skog nå søker om å jobbe videre med sikringsarbeid. Ole-Christian Torgalsbøen