Målet med undervisningsprogrammet KoKo er å gi elevene en opplevelse som øker bevisstheten rundt de valgene de skal ta for videre utdanning og yrkesvalg.
- Vi vil at ungdommene skal stille litt sterkere og litt mer forberedt når de skal ta disse viktige valgene, sier Thor Erling Gulbrandsen fra Inspiria.
I Halden har mange ungdommer fått delta i opplegget. 10-trinn, videregående skole og deltagere fra NAV har besøkt Insperias mobile interaktive klasserom som i Halden befinner seg i administrasjonsbygget til Norske skog Saugbrugs. Inspiria har laget flere varianter av undervisningen slik at det passer til målgruppen.
Les mer om KoKo - Kompetanse og kommunikasjon - på inspiria.no
Utfordrer til nytenkning
KoKo er lagt opp med flere typer øvelser som kan sette i gang tanker og prosesser hos den enkelte.
-Bevissthet rundt «hvem er jeg?», «hva vil jeg?», «hva er jeg god på?» kan hjelpe 15-åringer til å ta bedre valg, mener Gulbrandsen.
Viktigheten av personlige egenskaper og de mulighetene som finnes i utdanning står i fokus for å skape mer tro på egne framtidsmuligheter. Det finnes omtrent 3000 bedrifter som har ti eller flere ansatte i Østfold, og det er cirka 600 forskjellige yrker i Norge. Å bli gjort oppmerksom på dette mangfoldet gir ofte de unge noe å tenke på. En av oppgavene de blir presentert når de skal reflektere over dagen, er å tenke ut nye yrker som kan bli aktuelle og nødvendige i fremtiden.
Undervisningsprogrammet
Inspirias opplegg gir elever en unik og inspirerende undervisningsopplevelse hvor de får ta del i varierte og aktive oppgaver som gir rom for utforskning, læring og refleksjon om utdanning og arbeidslivet.
-Jeg er veldig begeistret for dette opplegget, og mener at det er viktig som et supplement til karriereveiledningen i skolen, sier Lars-Espen Hansen fra kommunens avdeling for samfunnsutvikling.
Undervisningen er delt inn i tre økter.
Økt 1: Intro som starter med å gi ungdommene innsyn i hva KoKo er og presenterer målet for dagen. De deltar i karrierelæringsaktiviteter som handler om viktigheten av personlige egenskaper og om yrker og arbeidsliv.
Økt 2: KoKo’s interaktiv film. Dette er en interaktiv film med lys, lyd og musikk og det prosjekteres film på tre sider. Filmen er inndelt i fire sekvenser/temaer. I hver sekvens stilles det fortløpende relevante spørsmål som omhandler temaene. Med mentometerknapper skal deltagerne besvare spørsmål anonymt. Svarene vises prosentvis etter hvert spørsmål.
Økt 3: Refleksjon. Tematikken bearbeides ytterligere med karrierelæringsaktiviteter, samarbeid og refleksjon både individuelt, i grupper og plenum.