Vaksine mot apekopper

Personer med økt risiko for smitte tilbys nå vaksinasjon mot apekopper. I Østfold er det Fredrikstad kommune som tilbyr vaksinering til utvalgt risikogruppe.

Kommunene skal nå tilby vaksinasjon mot apekopper til risikogruppe 2 og 3. Personer i risikogruppe 1 får tilbud om vaksine i spesialisthelsetjenesten.

Innbyggere i risikogruppe 2 og 3 i hele Østfold kan nå få nødvendig vaksinering ved Fredrikstad kommunes vaksinasjons- og smittevernkontor i Fredrikstad sentrum. Vaksinen er gratis, men det må betales en egenandel for konsultasjon på 250 kroner for første dose, og 150 kroner for andre dose.

Apekoppvaksinen er et tilbud til prioriterte grupper. Se oversikt over prioriterte grupper og forklaring til risikogrupper under.

Hvem tilhører prioriterte grupper

Personer med økt risiko for smitte blir prioritert for vaksine. Det er prioriteringsgruppe 1 og prioriteringsgruppe 2 og 3 som får tilbud om vaksine.

Gruppe 1 (får tilbud i spesialisthelsetjenesten):

• Menn eller transpersoner som har sex med menn og som er HIV-positive eller står på hiv-PrEP
  • Menn og transpersoner som selger sex til menn

Gruppe 2 (får tilbud i kommunehelsetjenesten i Fredrikstad):

• Menn eller transpersoner som har sex med menn, og som har risikoadferd (hyppig partnerbytte, tilfeldig sex, gruppesex og chemsex), og som har hatt syfilis, gonoré eller klamydia siste 24 måneder

Gruppe 3 (får tilbud i kommunehelsetjenesten i Fredrikstad):

• Menn som har sex med menn og transpersoner med risikoatferd (hyppig partnerbytte, tilfeldig sex, gruppesex og chemsex)
  • Helsepersonell som er særlig utsatt for smitte gjennom sitt arbeid, som for eksempel personell på teststasjoner eller som jobber direkte med pasienter med apekopper innlagt på sykehus
  • Laboratoriepersonell som arbeider med levende apekoppvirus (nøytraliasjonstest, cellekultur etc.)

Dersom du er i risikogruppe 2 eller 3, og ønsker vaksine, kan du bestille time digitalt via Helseboka på Fredrikstad kommunes hjemmeside. Vaksinetelefonen er 69 30 63 74, og telefontiden er mandag, onsdag og torsdag kl. 09.00 til 14.30.

Bestilling av time, endring av time eller avbestilling gjøres via Helseboka på nettsiden til Fredrikstad kommune.