Sterk og stødig. Trening for seniorer 65+

Sterk og Stødig er et gruppetreningstilbud for deg som ønsker å bli sterkere og stødigere. Treningen består av øvelser for å bedre muskelstyrken og balansen.

Gruppene gir deg mulighet til å være sammen med og trene med andre treningsglade seniorer. Øvelsene foregår både stående og gående, men det er anledning til å støtte seg til en stol eller sette seg ned ved behov. Treningsgruppene blir instruert av frivillige instruktører som er kurset i sterk og stødig-konseptet, og som blir veiledet av kommunale fysioterapeuter.

Deltakeren i Sterk og stødig er over 65 år og:

• bor i eget hjem
  • klarer seg uten særlig bistand fra kommunen. Det betyr at man kanskje har noen hjelpemidler, trygghetsalarm, eller matombringing, men klarer seg uten hjemmesykepleie.
  • er i stand til å gå uten hjelpemidler innendørs. Dette er viktig for å kunne følge Sterk og Stødig-treningen i stående og gående på en trygg måte.
  • erfarer endringer i bevegelsesfunksjon og ustøhet i enkelte situasjoner. Dette er ikke nødvendigvis synlige endringer for andre, men kan være veldig begrensende for personen som kjenner på det.

Treningsgrupper

Vi har flere grupper som trener i møtesal Folkets Hus mandager, tirsdager og onsdager. Ta kontakt for påmelding. Tilbudet er gratis.
Adresse: Tordenskjolds gate 4, 1776 Halden

Ønsker du å trene hjemme kan du få noen tips og inspirasjon ved å se filmene under.

Her finner du treningsvideoer basert på Sterk og stødig. De kan brukes for å bli kjent med øvelsesutvalget eller som hjemmetrening.

Trening uten ganghjelpemidler

Trening med ganghjelpemidler

Vi trenger også frivillige instruktører

Er du interessert og ønsker å bidra, ta kontakt med oss. Du må først gjennomføre et kurs for å bli godkjent instruktør, dette er kurs Halden kommune vil stå for.

Vi søker etter personer som har interesse for og lyst til å lede treningsgrupper for seniorer. Målgruppen for treningen er seniorer som opplever endringer i bevegelsesfunksjon og ustøhet i enkelte situasjoner. Treningen gjennomføres én gang per uke på dagtid, og instruktørene vil primært få ansvar for én gruppe hver.

Aktuelle instruktører vil få opplæring i form av et tre dagers kurs. Instruktørene vil få oppfølging av fysioterapeuter i Halden kommune.

Treningsgruppene er et ledd i satsingen på forebygging av funksjonssvikt og fall.

Trine Stenmark
Fysioterapeut