Antall besøkende doblet i 2022

Halden Bibliotek åpnet dørene i Skofabrikken i januar 2022, og siden da har det vært veldig travelt for de ansatte.

Sven Lilleheier startet som biblioteksjef i juli, og forteller at halvåret har vært svært aktivt. Hittil i år har det vært over 100.000 besøkende i biblioteket, sammenliknet med 46.000 besøkende i hele 2021.

- Sommeren har vært ganske rolig, for så vidt.  Nå som ferien er over, har det tatt seg opp igjen, sier biblioteksjef Sven Lilleheier.

Aktiviteten er ikke bare begrenset til besøkende, forklarer Lilleheier, de ansatte har jobbet på spreng for å få de nye lokalene og systemene i gang.

- Jeg kom inn i ferdig hus, det er mine kollegaer som har stått på gjennom en ganske så tøff vår, sier Lilleheier.

Han har utdannelse i bibliotek- og informasjonsvitenskap fra Høgskolen i Oslo, og disponerer solid bibliotekerfaring også som leder. Han har jobbet som blant annet biblioteksjef i Spydeberg og Trøgstad og avdelingsleder i Nannestad folkebibliotek.

Meråpen suksess

Et av de nyeste tilbudene til Halden bibliotek er «meråpent bibliotek», som også har fått medfart siden tjenesten ble offentliggjort i juni. Over 550 innbyggere har så langt tatt i bruk tjenesten. Meråpent bibliotek betyr at man kan besøke biblioteket utenfor ordinær åpningstid, i form av selvbetjening.

- Det har gått helt knirkefritt. Det er mange som tar i bruk tjenesten, men vi ønsker så klart at enda flere vil prøve seg, sier Lilleheier.

Det er ikke vanskelig å få muligheten til å besøke biblioteket utenfor åpningstidene, og man har flere muligheter for å komme seg inn. Man må først signere en kontrakt for at man ønsker å ta i bruk tjenesten, det kan man gjøre både elektronisk, i Bibliofil-appen, eller i et møte på biblioteket.

Når dette er gjort kan man bruke lånekortet med pinkode, eller Bibliofil-appen ved å scanne strekkoden i døren.

Da får man tilgang til biblioteket: mandag til torsdag 08:00-22:00 og fredag til søndag 08:00-20:00.

Du kan lese om Meråpent bibliotek her

Alle er velkomne

Hos Halden bibliotek er det et mangfold av besøkende. Barn som deltar på makerspace, hobby entusiaster som møtes, foreningsmedlemmer, bokbadere, forfattere og alt imellom. Halden by er rik på kultur og arrangementer, og Halden bibliotek er ikke et unntak. Likevel skal fokuset ligge på kunnskapen.

- Vi satser på at Halden bibliotek skal fremstå som en litterær kunnskapsarena. Vi samarbeider blant annet med Høgskolen, og kan tilby studenter lydisolerte lesehaller, møterom og faglitteratur, sier biblioteksjef Sven Lilleheier.

Ikke bare bøker

Digitaliseringen av samfunnet øker drastisk, og det er mange som synes dette kan være vanskelig. Halden bibliotek er en av mange aktører som ønsker å redusere digitalt utenforskap i Halden. «DataHjelpen» er en tjeneste biblioteket tilbyr, og det har vært en stor pågang. Tjenesten hjelper mange hver dag.

- Datahjelpen er veldig populær. Det er vanligvis lang kø med personer som ønsker hjelp med forskjellige digitale problemstillinger, forteller Lilleheier.

Her kan man få hjelp til det aller meste, fra installasjon av Windows, til generell veiledning i bruk av diverse apper.

Digitalt utenforskap er en vanskelig problemstilling generelt sett i samfunnet. I likhet med Halden bibliotek ønsker også vi i Halden kommune å hjelpe innbyggere med nettopp dette.

Hvis du vil lese mer om vårt prosjekt i digitalt utenforskap, kan du lese mer om det her