Bli trygg på nett

Halden kommune i samarbeid med Halden videregående skole, starter opp gratis kurs og veiledning i sikker bruk av internett. Første kurs blir 14. november.

Man trenger ikke være rakettforsker for å innse at dagens teknologi utvikles med stormskritt. Internettet er ikke et unntak. Etter som tiden har gått, har internett blitt en større og større del av våre liv og samfunn. Med internett har vi tilgang til hele verdens informasjon i lomma, arbeid går raskere og vi kan kommunisere med nesten hvem som helst, når som helst.

Nettet er ikke bare fryd og gammen, vel og merke. Det finnes mye rart man kan snuble over, og det er også ting man må styre unna. Føler du deg usikker når du er på nett? Kanskje du er bekymret for å gjøre noe «feil», eller bare synes det er mye mas med hele nettet, da kan det være aktuelt å komme på kurs: Trygg på nett.

Født med internett-tilkobling

Dagens generasjon har aldri opplevd en tid uten internett, og nettsikkerhet blir prentet inn fra første stund. Ungdommen har fått et unikt perspektiv på internett, som ikke alle har. Som en del av samskapningsprosjektet digitalt utenforskap er det elever fra Halden videregående skole som har laget kurs i nettsikkerhet. De går på linjen informasjonsteknologi og medieproduksjon, og nettsikkerhet er et viktig tema.

Føl deg trygg

Nettet er et kraftig verktøy der man kan få gjort veldig mye nyttig, og målet med kurset er at du skal føle deg trygg når du bruker det. I løpet av kurset vil man kunne få opplæring i nett-vett, altså tommelfingerregler å huske på, og hvordan å gjenkjenne svindel og mulige risikoer

Vellykkede kurs

Dette er ikke første gangen elevene fra Porsnes holder kurs i Halden kommunes lokaler. De har også holdt kurs i bruken av smarttelefon, med veiledning og en-til-en opplæring. Kursene er godkjent av faglærer, som også er til stede. Forrige kurs gikk som på skinner, og deltakere ble både klokere og mer selvsikre med sine smarttelefoner.

Hva kan du lære på kurset?

• Nett-vett
  • Lage et trygt passord - Hva ligger i et godt passord?
  • Hvordan oppdage og unngå svindel
  • Nettsikkerhet
  • Offentlige nett - trygt eller ikke?

Interessert? Ring:  69174500 for å melde deg på, eller for mer informasjon.