Elektroniske dørlåser skal bidra til mer effektive og trygge hjemmetjenester

Elektroniske dørlåser skal bidra til mer effektive og trygge hjemmetjenester

Hjemmetjenesten i Halden starter innføring av elektronisk dørlås. Det blir tryggere for brukeren og ansatte sparer tid. I første omgang er det kun de som har tjenesten trygghetsalarm som vil få tilbud om e-lås.

En slik dørlås er en sikker og trygg løsning. Innføringen av elektronisk dørlås vil effektivisere tjenesten og bidra til raskere responstid på uplanlagte oppdrag som utrykning til utløste trygghetsalarmer. 

Med andre ord: Én elektronisk nøkkel erstatter alle fysiske nøkler. Det gjør arbeidet mer effektivt for oss som utfører tjenesten, og vi kommer raskere til deg som mottar tjenesten.

I dag er det slik at hjemmesykepleien ikke nødvendigvis kjører rundt med nøkkelknipper til alle som har trygghetsalarm til enhver tid. Dermed må de inn til basen når alarmen utløses for å hente nøkkelen. Det betyr at tiden kan bli lang å vente på at noen kommer. Det ønsker helse og mestring å gjøre noe med ved å innføre e-lås.

Halden kommune ønsker at e-lås også skal innføres for alle som mottar hjemmesykepleie, og hvor varigheten er lenger enn tre måneder.

Svart nøkkelhull med låssylinder i midten - Klikk for stort bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slik ser den elektroniske låsen ut når den er montert på ytterdøren.

Monteres på inngangsdøren

Den elektroniske låsen monteres på inngangsdøra, og ansatte bruker den når de skal på oppdrag i hjemmet. I første omgang vil tjenestemottakere som Halden kommune i dag har nøkler til få montert elektronisk lås slik at helsepersonell sikres adgang til å kunne gi helsehjelp.

Tjenesten er gratis, og den enkelte blir kontaktet på forhånd for å avtale tidspunkt for installering. Det er kun de ansatte i kommunen som skal bruke elektronisk lås, den enkelte innbygger skal fortsatt benytte sin vanlige nøkkel- og dørlås. 
Borettslag vil bli kontaktet for tillatelse til montering av e-lås på inngangsdør til borettslag.

All bruk blir automatisk loggført

Ansatte kan bare bruke elektronisk lås i tidsrommet de har oppdrag.  All bruk blir loggført slik at vi vet hvem som har, og har hatt, tilgang til hjemmet ditt.

Prosjektleder for innføringen vil være Linda Anette Kokkim Matheson som arbeider som konsulent for velferdsteknologi ved Forvaltningsavdelingen. Ved spørsmål kan prosjektleder kontaktes mandag-fredag 08-15 på telefon 45739997 og e-post lindaanette.kokkimmatheson@halden.kommune.no

Viktige spørsmål og svar