En slik dørlås er en sikker og trygg løsning. Innføringen av elektronisk dørlås vil effektivisere tjenesten og bidra til raskere responstid på uplanlagte oppdrag som utrykning til utløste trygghetsalarmer.
Med andre ord: Én elektronisk nøkkel erstatter alle fysiske nøkler. Det gjør arbeidet mer effektivt for oss som utfører tjenesten, og vi kommer raskere til deg som mottar tjenesten.
I dag er det slik at hjemmesykepleien ikke nødvendigvis kjører rundt med nøkkelknipper til alle som har trygghetsalarm til enhver tid. Dermed må de inn til basen når alarmen utløses for å hente nøkkelen. Det betyr at tiden kan bli lang å vente på at noen kommer. Det ønsker helse og mestring å gjøre noe med ved å innføre e-lås.
Halden kommune ønsker at e-lås også skal innføres for alle som mottar hjemmesykepleie, og hvor varigheten er lenger enn tre måneder.
Slik ser den elektroniske låsen ut når den er montert på ytterdøren.
Monteres på inngangsdøren
Den elektroniske låsen monteres på inngangsdøra, og ansatte bruker den når de skal på oppdrag i hjemmet. I første omgang vil tjenestemottakere som Halden kommune i dag har nøkler til få montert elektronisk lås slik at helsepersonell sikres adgang til å kunne gi helsehjelp.
Tjenesten er gratis, og den enkelte blir kontaktet på forhånd for å avtale tidspunkt for installering. Det er kun de ansatte i kommunen som skal bruke elektronisk lås, den enkelte innbygger skal fortsatt benytte sin vanlige nøkkel- og dørlås.
Borettslag vil bli kontaktet for tillatelse til montering av e-lås på inngangsdør til borettslag.
All bruk blir automatisk loggført
Ansatte kan bare bruke elektronisk lås i tidsrommet de har oppdrag. All bruk blir loggført slik at vi vet hvem som har, og har hatt, tilgang til hjemmet ditt.
Prosjektleder for innføringen vil være Linda Anette Kokkim Matheson som arbeider som konsulent for velferdsteknologi ved Forvaltningsavdelingen. Ved spørsmål kan prosjektleder kontaktes mandag-fredag 08-15 på telefon 45739997 og e-post lindaanette.kokkimmatheson@halden.kommune.no.
Viktige spørsmål og svar
Innledningsvis er det kun de som har tjenesten trygghetsalarm som vil få tilbud om e-lås. Halden kommune har et ønske om å utvidere dette til også å gjelde de som har tjenesten hjemmesykepleie av en varighet lenger enn tre måneder.
Disse er valgt ut basert på at de som har trygghetsalarm, ikke nødvendigvis er brukere som hjemmesykepleien kjører rundt med nøkkel på knippene sine til. Dermed må hjemmesykepleiere inn til basen for å hente nøkkelen dersom alarmen utløses.
Det betyr at tiden kan bli lang å vente på at noen kommer når du utløser alarmen. Dette ønsker helse og mestring å gjøre noe med ved å innføre e-lås.
Det er gratis for deg som innbygger. Halden kommune investerer i disse e-låsene for å gi deg større trygghet og samtidig effektivisere vårt arbeid.
Tilbudet om e-lås vil i denne omgangen gis til de som har tjenesten trygghetsalarm. Det vil ikke bli gitt tilbud på e-lås fra halden kommune til de som selv har digital lås med tilgangskode som for eks: Yale doorman.
Halden kommune kan ikke tvinge deg til å ta imot e-lås. Dersom du takker nei til dette tilbudet, vil tjenesten måtte fortsette å dra inn til basen for å hente nøkkel når du utløser alarmen din.
Halden kommune vil gå i dialog med borettslag og sameier med tanke på å få tillatelse til å montere dette å felles inngangsdører.
Det vil være Halden kommune som eier låsen, og har ansvar for den fra den monteres til den tas ned.
Ja, du må være til stede når den monteres. Montøren vil gjøre en avtale med deg i samråd med hjemmesykepleiens personell.
Montøren kommer sammen med kjent personell fra hjemmesykepleien for å montere dette. Dette er for at du skal være helt trygg på at det er riktige personer som er hjemme hos deg.
Ja, det kan den. Leverandøren Swedlock er en kjent svensk leverandør som har levert dette til kommuner over hele Norden i flere år.
Montørene som skal montere disse låsene har lang erfaring og driver med dette regelmessig. Dersom noe blir ødelagt, vil Halden kommune ta ansvar for dette.
Ja. Halden kommune planlegger å lære opp ansatte i kommunen som vil få ansvar for å håndtere montering og demontering når du ikke lenger har behov for tjenesten vår, eller at du flytter. Da vil døren bli satt tilbake i den tilstanden den var ved montering.
Du skal ikke trenge noe form for opplæring. Du fortsatt vil benytte din vanlige nøkkel, men dere vil sammen med montør teste at låsen fungerer som den skal før monteringen er fullført.
Det er hjemmesykepleien som vil ha sin elektroniske nøkkel på låsen til din ytterdør.
Når innføringsprosessen er fullført, vil nøklene som hjemmesykepleien har i dag bli oppbevart i låst rom til benyttelse ved behov for reserveløsning.
Dette vil også gjelde for fremtidige brukere av tjenesten trygghetsalarm og e-lås at en ordinær nøkkel oppbevares der så lenge man har tjenesten og e-låsen.