Klager på Os-prosjektet

Veidekke har klaget Halden kommune inn til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) på bakgrunn av Os-prosjektet.

Veidekke var en av to entreprenører som var med i konkurransen om å bygge nye Os skole, idrettshall og basishall. Som kjent tildelte Halden kommune kontrakten til AF Gruppen som er i gang med anleggsarbeidet.

Veidekke hevder at det var vesentlige avvik i AF Gruppens tilbud i forhold til konkurransegrunnlaget fra kommunen. På bakgrunn av dette mener Veidekke at kommunen må avvise AF Gruppens tilbud og tildele Veidekke Os-kontrakten. Dette har tidligere vært prøvet rettslig både i Halden tingrett og Borgarting lagmannsrett og retten har konstatert at Halden kommune har handlet riktig. I mai i år bekreftet Veidekke at selskapet ikke ville anke kjennelsen fra lagmannsretten og dermed er kjennelsen fra retten endelig.

KOFA, som Veidekke nå har klaget saken til, er et uavhengig statlig organ som håndterer klager som gjelder brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. KOFA er sammensatt av en nemnd med 10 medlemmer. Nemnden ledes av førstelagmann Sverre Nyhus. De andre nemndsmedlemmene er enten advokater, dommere eller professorer. Tre nemndsmedlemmer deltar i behandlingen av hver enkelt sak.

Halden kommune benytter advokatfirmaet Negota i denne saken.

Se Os-prosjektets egen informasjonsside her