Lav risiko for forurenset drikkevann ved radioaktivt nedfall

På grunn av stor uttynningseffekt er det lav helserisiko ved radioaktivt nedfall i våre drikkevannskilder

Halden kommune arbeider med gjennomgang av beredskapsrutiner ved atomulykker. På grunn av at råvannskildene Femsjøen, Holvannet, Lille Erte, Ørsjøen og Kornsjøen er av såpass størrelse og dybde, vil det være lite sannsynlig at drikkevann vil utgjøre en helserisiko ved radioaktivt nedfall.

- Inntakspunktene i råvannskildene vi har, ligger godt under overflaten, slik at risikoen for forurensing er lav, sier kommunaldirektør teknisk, Ulf Ellingsen.

Langt innenfor EUs grenseverdi

EUs veiledende grenseverdi for cesium-137 i drikkevann ved atomhendelser er 1000 bequerel per liter. Selv om et område ble utsatt for samme konsentrasjon som noen gang er målt i Norge (100 000 Bq/m2) – i kjølvannet av Tsjernobyl-ulykken, vil det tilsvare 10 Bq/liter i en 10 meter dyp innsjø.

Du kan lese mer om beredskap og tilsyn for radioaktivitet i drikkevann her.

Støttes av Verdens helseorganisasjon (WHO)

Dette underbygges også i WHOs rapport om radioaktivitet i drikkevann. WHO vurderer det som svært lite sannsynlig at radioaktive stoffer i drikkevann vil utgjøre en langsiktig helserisiko etter en atomhendelse, på grunn av fortynningseffekten.

Du finner rapporten til WHO her.

Vil følge anbefalinger

Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) har ansvar for håndtering av en hendelse i Norge. Kriseutvalget for atomberedskap vil gi generell, samordnet informasjon til myndigheter, publikum og medier.

Dersom det skulle oppstå en hendelse vil Halden kommune følge de anbefalinger som gis fra DSA og Kriseutvalget for atomberedskap i dialog med Mattilsynet. Utover dette anbefales alle på generelt grunnlag å støtte opp om direktoratet for samfunnssikkerhets (DSB) råd om egenberedskap ved å lagre 9 liter vann per person i husstanden.

Du kan lese mer om egenberedskap her.