Hvordan nå dem som trenger opplæring og veiledning

Hvordan nå dem som trenger opplæring og veiledning

Vi har hatt, og skal ha en rekke aktiviteter for målgruppen - de som ikke er digitale. Men hvordan nå denne målgruppen?

Vi har god kunnskap i å benytte digitale kommunikasjonskanaler, men hvordan nå de som ikke benytter disse kanalene?

Hvordan

Vi har forsøkt forskjellige måter å få kontakt med de som trenger veiledning og opplæring, men ser at vi ikke er helt i mål.

Da vi etablerte prosjektene hadde vi noen tanker om hvordan vi skulle nå målgruppen.

I prosjekt Digitalt utenforskap så vi for oss følgende kommunikasjonskanaler:

  • Via pårørende som er i digitale kanaler
    • Vi forventet at pårørende til de som ikke er digitale vil videreformidle informasjon. Det viste seg å ikke stemme. Et fåtall av dem som så langt har meldt seg på aktiviteter i regi av prosjektet fikk informasjon via pårørende.
  • Via flyers som ble delt ut i byens kjøpesenter
    • Vi nådde noen, men mange ønsket ikke å ta imot invitasjonene /informasjonen vi delte ut. Vi så at spesielt fremmedspråklige verken villle snakke med oss eller ta i mot invitasjon/informasjon på papir.
  • Via annonse i papiravisen
    • Så lengt er det denne kommunikasjonskanalen som har fungert best. De dagene vi hadde ute annonser, fikk vi flest påmeldinger til aktiviteter.

MEN - Vi fikk ikke så stor respons vi ønsket oss ved å benytte de kommunikasjonskanalene vi opprinnelig hadde satt opp. Vi måtte tenke nytt.

Vi fikk underveis i prosjektet informasjon om at det var stor etterspørsel etter veiledning på Frivilligsentralen. Vi ønsket derfor å etablere tilbud om veiledning og opplæring i Frivilligsentralens lokaler. Det ble opprettet en samarbeidsgruppe med Frivilligsentralen, Seniornett og Halden kommune. 

Deltagerne fra Frivilligsentralen og Seniornett hadde mange nye forslag som skal testes ut.

De ønsker å informere om veilednings- og opplæringstilbud

  • ved å møte opp hos lag og foreninger og informere om tilbud
  • ved å henge opp lapper på analoge oppslagstavler på sentrale steder i kommunen
  • ved å snakke med brukerne av Frivilligsentralen og Seniornett
  • ved å informere på dagsenter
  • ved å henge opp lapper i trappoppganger
  • ved legge inn info om tilbud i brosjyre Helse og mestring leverer ut

Mer informasjon kommer....