Hvordan nå dem som trenger opplæring og veiledningLytt til tekstenStopp avspillingVi har hatt, og skal ha en rekke aktiviteter for målgruppen - de som ikke er digitale. Men hvordan nå denne målgruppen? Publisert 23.03.2023 12:53 Sist endret 13.07.2023 13:26 Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon Vi har god kunnskap i å benytte digitale kommunikasjonskanaler, men hvordan nå de som ikke benytter disse kanalene? Hvordan Vi har forsøkt forskjellige måter å få kontakt med de som trenger veiledning og opplæring, men ser at vi ikke er helt i mål. Da vi etablerte prosjektene hadde vi noen tanker om hvordan vi skulle nå målgruppen. I prosjekt Digitalt utenforskap så vi for oss følgende kommunikasjonskanaler: Via pårørende som er i digitale kanaler Vi forventet at pårørende til de som ikke er digitale vil videreformidle informasjon. Det viste seg å ikke stemme. Et fåtall av dem som så langt har meldt seg på aktiviteter i regi av prosjektet fikk informasjon via pårørende. Via flyers som ble delt ut i byens kjøpesenter Vi nådde noen, men mange ønsket ikke å ta imot invitasjonene /informasjonen vi delte ut. Vi så at spesielt fremmedspråklige verken villle snakke med oss eller ta i mot invitasjon/informasjon på papir. Via annonse i papiravisen Så lengt er det denne kommunikasjonskanalen som har fungert best. De dagene vi hadde ute annonser, fikk vi flest påmeldinger til aktiviteter. MEN - Vi fikk ikke så stor respons vi ønsket oss ved å benytte de kommunikasjonskanalene vi opprinnelig hadde satt opp. Vi måtte tenke nytt. Vi fikk underveis i prosjektet informasjon om at det var stor etterspørsel etter veiledning på Frivilligsentralen. Vi ønsket derfor å etablere tilbud om veiledning og opplæring i Frivilligsentralens lokaler. Det ble opprettet en samarbeidsgruppe med Frivilligsentralen, Seniornett og Halden kommune. Deltagerne fra Frivilligsentralen og Seniornett hadde mange nye forslag som skal testes ut. De ønsker å informere om veilednings- og opplæringstilbud ved å møte opp hos lag og foreninger og informere om tilbud ved å henge opp lapper på analoge oppslagstavler på sentrale steder i kommunen ved å snakke med brukerne av Frivilligsentralen og Seniornett ved å informere på dagsenter ved å henge opp lapper i trappoppganger ved legge inn info om tilbud i brosjyre Helse og mestring leverer ut Mer informasjon kommer....