Timebestilling Datahjelpen - hvordan?

Timebestilling Datahjelpen - hvordan?

Hva som er den beste løsningen når det gjelder å bestille Datahjelp, har vært og er en utfordring. 

Årsaken er at det er forskjellig kompetanse blant veilederne. En bookingløsning har alene ikke løst utfordringene rundt dette.

Trinn i timebestilling slik det er pr. idag

  1. Innbygger har behov for å bestille hjelp av Datahjelpen
  2. Papiskjema for timebestilling fylles ut av innbygger og leveres inn til henholdsvis bibliotek, Frivilligsentralen og Servicesenteret
  3. Innhold i papirskjema fylles inn i eget digitalt skjema av ansatte på bibliotek, servicesenter, Frivilligsentralen
  4. Digitalt skjema sendes til Seniornett via e-post
  5. Seniornett sorterer og fordeler veiledningsoppgaver mellom veilederne som har forskjellig kompetanse
  6. Skjema i Bookup fylles ut av Seniornett.  Det går automatisk beskjed til veiledere og bestiller av veiledning via e-post.

Timebestillingsskjema - papir

Det er helt klart at vi måtte ha et eget skjema for timebestilling.  De som ønsker hjelp er ikke digitale og de vil ikke bestille time på nett om de kan unngå det. Vi har hatt to forskjellige utgaver og det er Utgave 2 som benyttes nå.  

Utgave 1. Da vi startet opp veiledningstilbudet var det bare Seniornett som tilbød timebestilling.  

 

Utgave 2.  Vi har nå timebestilling på flere steder i byen vår. I tillegg er det flere forskjellige som utfører veiledning. 

Timebestillingsskjema - digitalt

Vi har utarbeidet en digital utgave av timebestillingsskjema.

Dette skjema er først og fremst beregnet for dem som mottar et papir timebestillingsskjema fra en innbygger eks. skranken i biblioteket, Frivilligsentralen eller Servicesenteret. 

De som er litt digital kan også benytte dette skjema for å bestille time hos Datahjelpen.

Når det digitale skjema fylles ut, går dette automatisk på e-post til 3 av veilederne i Seniornett. Da trenger Seniornett ikke å hente utfylte papirskjema på de forskjellige stedene dvs. biblioteket, Frivilligsentralen og Servicesenteret.

Bookingløsning

Vi har satt opp en timebestillingsløsning i bookingløsningen Bookup:
https://www.bookup.no/timebestilling/index/3950?s=26

Denne løsningen skal ikke innbyggerne benytte, men Seniornett som fordeler veiledningsoppgavene til de forskjellige lokasjonene. Årsaken til at innbyggerne selv ikke skal benytte denne løsningen, er at de foskjellige veilederne har forskjellig kompetanse.  Seniornett foretar derfor en manuell fordeling av oppgaver mellom veilederne.

Vi benytter Bookup fra Prokom som verktøy, for å utvikle løsningen.  www.bookup.no

I vår løsning har vi tatt utgangspunkt i at veiledning skal foregå på forskjellige steder i kommunen. I tillegg er det forskjellige åpningstider på de forskjellige stedene det gjennomføres Datahjelp. Det kan være en til flere veiledere på hvert sted.

Bookup benyttes av en rekke kommuner i Norge både til booking av møterom og haller og til å booke saksbehandlere.