Individuell plan/koordinator

Dersom du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, kan du har rett til å få utarbeidet individuell plan eller oppnevnt koordinator etter bestemmelsene i helse- og omsorgstjenesteloven. Langvarig betyr at behovet antas å strekke seg over en viss tid, men uten at det behøver å være varig. Koordinerte tjenester betyr at behovet gjelder to eller flere helse- og omsorgstjenester.

Det er lovbestemt at kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne enheten skal ha overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan, og for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator. Koordinerende enhet er organisert under Forvaltningsenheten helse og mestring. 

Hva er individuell plan? 

Individuell plan er en skjematisk oversikt over hjelpebehov og hjelpetiltak for kortsiktige og langsiktige mål for brukeren. Retten til individuell plan utløses om bruker har behov for langvarige og koordinerte tjenester. Behovene skal være sammensatte, slik at det kreves en koordinert innsats fra flere tjenesteytere for å gi et godt tilbud. Det er en forutsetning at bruker selv ønsker en individuell plan og samtykker til at det utarbeides en plan. Planen skal oppdateres jevnlig og tydelig i forhold til de målsetninger som du har satt deg.

Etter søknad om individuell plan foretar Forvaltningsenheten helse og mestring en kartlegging og vurdering før det eventuelt fattes et vedtak. Ved vedtak om individuell plan utnevnes det alltid en koordinator, som har ansvar for koordinere planen og innsatsen. 

Hva er en koordinator?

Koordinator er en tjenesteyter som skal sikre nødvendig oppfølging og samordning av tjenestetilbudet samt framdrift i arbeidet med individuell plan. Konkret betyr dette å ha ansvar for å kalle inn til ansvarsgruppemøter etter en avtalt struktur, og sørge for at det blir skrevet møtereferat og plan for oppfølging der ansvar plasserer hvem som gjør hva og når.  Det er mulig å få tildelt koordinator uten fast ansvarsgruppe og uten at det utarbeides individuell plan. Koordinators oppgave vil da fungere som et bindeledd mellom tjenestemottager og ulike tjenester/ tjenesteytere. 

Etter søknad om koordinator foretar Forvaltningsenheten helse og mestring en kartlegging og vurdering før det eventuelt fattes vedtak. Forvaltningsenheten helse og mestring har ansvar for å tildele koordinator. Det skal alltid være den tjenesten som kjenner brukeren best som får et koordinatoransvar. 

Søknad om individuell plan og koordinator

Forvaltningsenheten helse og mestring behandler søknader, utreder og fatter vedtak etter søknad.  Søknad sendes til Forvaltningsenheten helse og mestring. Søknadsskjema finner du her:  Søke helse- og omsorgstjenester - Halden kommune

Dette er et felles søknadskjema for alle helse- og omsorgstjenester, og det er derfor viktig å gi en utfyllende beskrivelse av behov.

Etter at vi har innhentet opplysninger i din sak, vil et vedtak/avgjørelse i saken bli sendt til din digitale postkasse i Altinn eller per post.

Ved spørsmål om tjenesten kan du ta kontakt med konsulenter ved Forvaltningsenheten Helse og mestring.

 Kvalitetsstandard individuell plan/koordinator (PDF, 93 kB)            

Annette Margrethe Næss
sosialkonsulent
E-post
Mobil 93 24 40 75
Silje Jolma Bergstrøm
Vernepleier/Konsulent
E-post
Telefon 47 47 32 53