En slik dørlås er en sikker og trygg løsning som åpnes med en digital nøkkel, ikke en vanlig metallnøkkel. Elektronisk dørlås effektiviserer helsetjenesten og bidrar til raskere responstid på uplanlagte oppdrag som utrykning til utløste trygghetsalarmer.
Slik ser den elektroniske dørlåsen ut montert på døren. Du benytter ditt vanlige nøkkelhull. Hjemmesykepleiens personell benytter det lille nøkkelhullet under.Med andre ord: Én elektronisk nøkkel erstatter alle fysiske nøkler. Det gjør arbeidet mer effektivt for oss som utfører tjenesten, og vi kommer raskere til deg som mottar tjenesten.
I dag er det slik at hjemmesykepleien ikke nødvendigvis kjører rundt med nøkkelknipper til alle som har trygghetsalarm til enhver tid. Dermed må de inn til basen når alarmen utløses for å hente nøkkelen. Det betyr at tiden kan bli lang å vente på at noen kommer.
Den elektroniske låsen monteres på inngangsdøren. Ansatte bruker den når de skal på oppdrag i hjemmet.
Tjenesten er gratis. Det er kun de ansatte i kommunen som skal bruke elektronisk lås, den enkelte innbygger skal fortsatt benytte sin vanlige nøkkel- og dørlås. Ansatte kan bare bruke elektronisk lås i tidsrommet de har oppdrag. All bruk blir loggført slik at vi vet hvem som har, og har hatt, tilgang til hjemmet ditt.
Hvem er elektronisk lås for?
E-lås er for deg som har trygghetsalarm, eller som får hjelp fra hjemmetjenesten i mer enn tre måneder og for de som ikke klarer å åpne døren selv.
Det sikrer at vi har tilgang til nøkkel for å kunne tilby nødvendig hjelp og støtte på en effektiv måte.
Hva er fordelene med elektronisk lås?
- Økt sikkerhet og kontroll: E-låsen gjør det trygt og enkelt å gi tilgang til hjemmet. Du slipper å bekymre deg for nøkler som blir borte eller stjålet, og det gir ekstra trygghet for deg som bor der. Aktivitet og hvem som har vært i boligen blir også loggført.
- Effektiv tilgang: For helsepersonell gjør e-låser det lettere og raskere å komme inn i hjemmet, spesielt i en nødsituasjon. Det kan bidra til at hjelpen kommer fortere fram og at omsorgen blir bedre.
- Fleksibilitet: E-låser kan programmeres til å gi tilgang til ulike personer på forskjellige tidspunkter, noe som er nyttig for å administrere besøk fra helsepersonell, rengjøringstjenester, eller andre som trenger midlertidig adgang.
- Redusert administrasjon: Med e-låser slipper man å håndtere fysiske nøkler, noe som kan forenkle administrasjonen og redusere kostnader knyttet til nøkkelutskifting og kopiering.
Erfaringer fra ansatte
“Det er en ny opplevelse å jobbe natt i Halden kommune etter e-lås”
“Nå må vi sjekke hvem som ikke har e-lås, vi er blitt så vant til dette”
“Vi ser stadig flere vi gjerne skulle hatt det på, så det er helt fantastisk at vi nå får det på alle vi har arbeidsnøkkel til”
“Jeg har aldri opplevd et prosjekt i Halden kommune som har vært så mye positivitet knyttet til å starte opp noe. Både fra brukere, pårørende og ansatte.”
Spørsmål og svar
Ja, det ønsker vi at du gjør, slik at vi sikrer at vi kan yte deg tjenester uavhengig av systemet. Vi ønsker å ha en back up nøkkel til alle som har e-lås.
Du kan ta kontakt med tekniker som da vil komme og gjøre en avtale om nedmontering av din lås og opp montering på ny adresse. Viktig at dette planlegges i god tid som mulig med tekniker.
Tekniker kontaktes på tekniker.helseogmestring@halden.kommune.no eller 47465820.
Montørene som skal montere disse låsene har lang erfaring og driver med dette regelmessig. Døren skal heller ikke bli ødelagt ved demontering.
Dersom noe likevel blir ødelagt, vil Halden kommune ta ansvar for dette.
Det er gratis for deg som innbygger. Halden kommune investerer i disse e-låsene for å gi deg større trygghet og samtidig effektivisere vårt arbeid.