Grensejustering

Grensejustering

Du kan søke om grensejustering hvis du vil overføre et lite areal til naboeiendommen, eller hvis du ønsker et mer funksjonelt grenseforløp mellom to eiendommer. Grensejusteringer kan gjøres mellom alle typer eiendommer, og blir ikke tinglyst. 

Hva er en grensejustering?

Grensejustering er en mindre arealoverføring mellom to tilgrensende eiendommer. Grensejusteringen kan være ensidig - det vil si at areal overføres fra den ene til den andre eiendommen - eller den kan være tosidig når grensen justeres slik at begge eiendommen avgir og mottar areal.

Les mer om grensejustering på Kartverkets sider

Vilkår for å få gjennomført en grensejustering

Det er strenge krav for å få gjennomført en grensejustering. Disse vilkårene må oppfylles:

  • En eiendom kan få økt eller redusert netto areal med inntil 5 prosent, og maksimalt 500 m2
  • En eiendom kan bare gi fra seg brutto areal som i sum ikke overstiger 20 prosent av eiendommens areal før justeringen
  • Verdien på de involverte eiendommene skal ikke reduseres eller økes med mer enn folketrygdens grunnbeløp, 1G
  • Grensene kan ikke justeres i strid med planformål eller annen lovgiving
  • Kjøp av eiendom ved grensejustering må vurderes i forhold til konsesjonsloven

Dersom vilkårene for grensejustering ikke er oppfylt, kan du vurdere om arealoverføring er et alternativ.

Slik gjennomføres en grensejustering

Rekvisisjon

Følgende skjema og vedlegg sendes Geodataavdelingen i kommunen: 

Dokumentene kan sendes på e-post til postmottak@halden.kommune.no eller per post 

Halden kommune
Postboks 150
1751 Halden

Oppmålingsforretning

Geodataavdelingen innkaller berørte parter til en oppmålingsforretning i marka. Berørte parter varsles om dette ca. 2 uker i forveien. Dersom grensene er tilfredsstillende merket og koordinatbestemt tidligere er det ikke nødvendig å gjennomføre en oppmålingsforretning i marka. Den vil da gjennomføres som en kontorforretning. Forutsetningene for dette står i matrikkelloven § 34.

Registrering og utstedelse av matrikkelbrev

Når oppmåling (ev. kontorforretning) er gjennomført, blir endringene registrert i matrikkelen og nytt matrikkelbrev (målebrev/kart over eiendommen) utstedt. 

Klagerett

De berørte partene har klagerett på matrikkelføringen. Klagefrister er tre uker fra dagen nytt matrikkelbrev er mottatt. Skriftlig klage sendes til kommunen. Dersom kommunen opprettholder sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen), som avgjør om klagen skal tas til følge.

Gebyr

Gebyr for tjenesten er fastsatt av Kommunestyret (PDF, 548 kB).

Geodatatjenester
Telefon 94 00 99 13

Stengt mellom klokken 11.00 og 12.00.