Sammenslåing av eiendommer

Sammenslåing av eiendommer

Du kan søke sammenslåing av eiendommer når du eier flere eiendommer som grenser inntil hverandre, og der det er mer funksjonelt med en eiendom istedenfor to eller flere.

Vi sammenslår grunneiendommer, festetomter og anleggseiendommer. Sammenslåing av eiendommer må registreres i matrikkelen og tinglyses. 

Vilkår

For å kunne sammenslå to eller flere eiendommer, gjelder disse vilkårene:

  • Det må være samme eier(e) på alle eiendommene som skal sammenslås
  • Det må være lik pant eller pant i kun den eiendommen som skal bestå
  • Eiendommene skal i utgangspunktet utgjøre et sammenhengene areal eller volum. Unntak kan gis i spesielle situasjoner
  • I noen tilfeller kreves det samtykke fra rettighetshavere

Søknad

Skjema og vedlegg sendes på e-post til postmottak@halden.kommune eller med post til postmottaket i kommunen.

Erklæringer, samtykker og andre avtaler som skal sendes til tinglysing må leveres på papir med originale underskrifter.

Kommunens postadresse:
Halden kommune
Postboks 150
1751 Halden

Gjennomføring

Geodataavdelingen behandler søknaden etter matrikkelloven. Vi sjekker om vilkårene for sammenslåing er oppfylt. Dersom vilkårene er oppfylt, registrer vi sammenslåingen i matrikkelen. Deretter sender vi melding til tinglysing. Når eiendommen er tinglyst, vil du motta et nytt matrikkelbrev.

Det er klagerett på matrikkelføringen med klagefrist på tre uker fra dagen du har mottatt nytt matrikkelbrev. De som avgjørelsen har betydning for, kan klage.

Sammenslåing av eiendommer er gebyrfritt.

Les mer om sammenslåing av eiendom på Kartverkets sider

Geodatatjenester
Telefon 94 00 99 13

Stengt mellom klokken 11.00 og 12.00.