Filminnspilling ved rådhuset

Torsdag og fredag skal det gjøres en filminnspilling rett ved Halden rådhus. Dette påvirker trafikken på Wiels plass og parkering i Svenskegata og Tordenskjoldsgate.

Halden kommune har takket ja til en forespørsel fra et produksjonsselskap som ønsker å spille inn en scene til en norsk spillefilm ved inngangspartiet til Halden rådhus.

- Vi er generelt positivt innstilt til produksjonsmiljøer som ønsker å spille inn film eller TV i Halden. Halden kommune forsøker å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre når slike forespørsler kommer. Vi tror denne innstillingen er grunnen til at Halden gjentatte ganger er vist på TV og i film i senere år. Denne gangen er det litt ekstra moro at hoveddøren til Halden rådhus vil bli del av en spillefilm som forteller en viktig del av norgeshistorien, sier Jens-Petter Berget, leder for avdeling for samfunnsutvikling i Halden kommune.

Bilde av bygning i rådhuskvartalet - Klikk for stort bildeInngangspartiet til Halden rådhus skal bli del av spillefilmen "Gulltransporten". Lisa Gustavsen

Det er en scene til filmen «Gulltransporten» som skal spilles inn i Halden. Denne filmen skal fortelle historien om da nordmenn måtte stjele Norges Banks gullbeholdning under andre verdenskrig for å sikre at ikke nazistene gjorde dette. «Gulltransporten» er Viaplays første norske spillefilm med blant annet Jon Øigarden, Sven Nordin og Axel Bøyum i rollene. Filmene lages av produksjonsselskapet 74 Entertainment.

Parkering og trafikk

Det kommer mange statister og et stort mannskap så filminnspillingen krever mange biler som har fått tillatelse til å parkere i Tordenskjoldsgate. I tillegg vil deler av Svenskegata synes i filmopptaket og derfor kan det ikke parkeres der. Tordenskjoldsgate vil dermed ha reservert parkering under filmopptakene, mens det vil være parkering forbudt i deler av Svenskegata. Det vil settes ut skilt og parkeringsbegrensningene gjelder fra midlertidige skilt er utplassert og til og med klokken 2 natt til lørdag.

Det vil være manuell trafikkdirigering ved lyskrysset på Wiels Plass under filmingen torsdag og fredag. Dette skyldes at det vil være nødvendig med noen korte stopp av trafikken.

Andre endringer

Filmen som skal spilles inn forteller en historie fra andre verdenskrig. Derfor må det gjøres flere endringer for at scenen som spilles inn i Halden skal være troverdig. Blant annet vil det legges sand i gågaten utenfor rådhuset. Flere skilt og andre moderne installasjoner nær rådhuset vil også fjernes. Alt dette vil bli satt tilbake som normalt etter at filmingen er gjennomført.

Vite mer?

Medieomtale av filmen:

Fakta om den historiske hendelsen: