Fornøyd med full stilling

Sommeren 2020 ble Jennie Bragvin Haugland autorisert helsefagarbeider. Da gikk hun fra å jobbe heltid som lærling i kommunen, til en 19 prosent helgestilling i hjemmesykepleien.

Hjemmesykepleien i Halden kommune har over lang tid opplevd økt pågang av pasienter. Den planlagte bemanningen har ikke vært dimensjonert for den store veksten. Det har ført til mye ekstra innleie. For å løse bemanningsutfordringene ble seks hele stillinger for helsefagarbeidere lyst ut. I tillegg har flere deltidsansatte fått tilbud om heltid. Jennie er en av dem som nå gleder seg over å få full stilling.

Glede og lettelse

Bilde av helsefagarbeider Jennie Bragvin Haugland - Klikk for stort bildeJennie Bragvin Haugland på jobb i hjemmesykepleien.

- Selv om jeg først bare fikk tilbud om en helgestilling, har jeg i realiteten jobbet 80 – 100 prosent stilling siden jeg ble ferdig helsefagarbeider. Det er en stor glede og lettelse å nå få hel stilling. Det har vært stressende å ikke vite når man skal jobbe og hvor mye jobb man får. Da blir det vanskelig å planlegge livet, sier Jennie, snart 22 år.

Etter å ha hatt en uforutsigbar hverdag og økonomi gleder hun seg til å starte i full stilling 7. mars.

– Jeg er veldig glad i jobben min som helsefagarbeider. Å jobbe i hjemmesykepleien er utrolig variert. Det er aldri en kjedelig dag på jobb. Jeg får treffe så mange fine mennesker som er så takknemlige for den hjelpen de får. I hjemmesykepleien jobber vi veldig selvstendig. Samtidig har jeg dyktige kollegaer som er lett å kontakte for råd og støtte. Vi er flinke til å hjelpe hverandre i en travel hverdag, understreker Jennie.

Ville byttet yrke hvis ikke heltid

- Mens vennene mine valgte å ta studiekompetanse, valgte jeg å ta utdanning som helsefagarbeider, fordi jeg visste at det var dette jeg ville.

Selv om hun var kjent med at det kunne bli vanskelig med heltid, håpet Jennie likevel på noe mer enn 19 prosent stilling.

- Hadde jeg ikke fått full stilling nå, hadde jeg nok måttet ta studiekompetanse for å kunne bytte yrke, slik jeg ser at mange andre helsefagarbeidere gjør. Nå er jeg så fornøyd at jeg ikke har noen planer om å slutte, kan hun forsikre oss om.

Det er ofte en kamp om vaktene for de som ikke har full stilling.
- Noe av det mest frustrerende med å jobbe slik jeg har gjort siden jeg ble ferdig helsefagarbeider, er å måtte kjempe om vakter og konkurrere med ufaglærte om dem. Ofte opplever jeg at det er flere ufaglærte enn faglærte på jobb. Pasientene reagerer på at det kommer så mange forskjellige og som er ukjente med hva de skal gjøre. Det oppleves også urettferdig at jeg som fagarbeider får tilbud om samme stillingsstørrelse som de som ikke har noen fagutdanning, sier den engasjerte helsefagarbeideren.

Kollegaer gleder seg over flere på heltid

- Mange er fornøyd med å jobbe deltid. Samtidig kjenner jeg mange som lenge har ønsket full stilling. Heldigvis er det flere av dem som nå har fått tilbud om heltid. Da er det ekstra hyggelig at de andre kollegaene gleder seg på våre vegne og applauderer at vi har fått full stilling, sier Jennie Bragvin Haugland.

Koronarestriksjoner og kort tidsperspektiv har gjort at ikke så mange av de foreslåtte tiltakene i heltidsprosjektet har blitt prøvd ut, men Helse og mestring har på tampen av 2021 lyst ut seks hele helsefagarbeiderstillinger og 18 deltidsansatte i hjemmesykepleien har takket ja til heltid.

Fakta om heltidsprosjektet

• Halvparten av Halden kommunes 2.400 ansatte jobber heltid. Resten jobber deltid.
  • For å øke heltidsandelen i kommunen ble prosjekt heltid vedtatt opprettet høsten 2020 av kommunens politikere.
  • Prosjektleder Karen Brasetvik ble ansatt i ettårig engasjement fra 1. mars 2021 til 28. februar 2022.
  • Prosjektgruppen har gjennomført nullpunktsanalyse, spørreundersøkelser blant ansatte og ledere og foreslått en rekke tiltak for å øke heltidsandelen.
  • 24. januar signerte partene en lokal heltidserklæring - et viktig startskudd for videre arbeid for mer heltid i kommunen.
  • Prosjektet er vedtatt videreført som fireårig prosjekt fra 2022 – 2026 med ny prosjektleder ansatt i hel og fast stilling.
  • Målet er minst 120 flere heltidsansatte per år inntil heltid er dominant i alle sektorer.