- Glad er bare fornavnet!

Dette var den spontane kommentaren fra brannsjef Ole Christian Torgalsbøen på spørsmålet om han er glad i dag. Reaksjonen kom som en følge av vedtaket om ny brannstasjon som ble gjort i kommunestyret torsdag 10.februar.

Da ble det politisk bestemt at den nye brannstasjonen skal bygges på Remmen og arbeidene kan starte.

- Vi er så fornøyde med at politikerne har fattet et endelige vedtak, denne saken har tatt lang nok tid. Nå kan vi endelig starte det praktiske arbeidet, sier brannsjefen.

Alle som jobber på brannstasjonen er godt fornøyd med plasseringen av byggeprosjektet. De trenger å komme nærmere sentrum av byen vår og gjøre seg ferdig med det midlertidige oppholdet i brakker på Vestgård i Berg.

- Det er mange fordeler ved å flytte beredskapen nærmere byen. Raskere responstid og dermed bedre tjenester for innbyggerne er det viktigste, men også det at de ansatte får en god og funksjonell arbeidsplass betyr mye, sier Torgalsbøen.

Lang ventetid

Planlegging og utredning av en ny brannstasjon har pågått lenge. Brannstasjonen i sentrum, der brannvesenet hadde tilhold, helt tilbake fra 1911, var i dårlig forfatning og plassmangelen var stor. I 2018 måtte noe gjøres. Å finne nye midlertidige lokaler og starte planlegging av en ny brannstasjon var helt nødvendig.

Etter at brannvesenet flyttet fra brannstasjonen ved Wiels plass våren 2018 har de drevet dagens stasjon i Berg på dispensasjon både fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og fra Arbeidstilsynet. Dispensasjonen gjelder ut 2022.

Torsdag kveld vedtok kommunestyret å starte prosessen på Remmen. Om alt går etter planen skal byens nye brannstasjon være innflytningsklar før jul i 2023.

Her finner du dokumenter i saken fra Kommunestyremøtet 10.2.22 - PS 8/2022: Egengodkjenning av reguleringsplan for ny brannstasjon på Remmen

Illustrasjon av ny brannstasjon - Klikk for stort bilde
Bilde av brannsjef Ole Christian Torgalsbøen - Klikk for stort bilde