Halden kommune er nå sertifisert som et trygt lokalsamfunn

Tidligere i år var Skadeforebyggende forum på befaring i Halden. Nå er Halden offisielt sertifisert som et trygt lokalsamfunn.

Eva Jakobson Vaagland, daglig leder hos Skadeforebyggende forum, overrakte skilt som viser at Halden er et trygt lokalsamfunn.  På slutten av frivillighetsdagen hos Halden frivilligsentral skrev kommunedirektør Roar Vevelstad, og ordfører Linn Laupsa under på avtalen om å fortsette arbeidet.

På bildet ser vi kommunedirektør Roar Vevelstad, Eva Jakobson Vaagland og ordfører Linn Laupsa. Roar skriver under på avtalen, som Eva holder. Linn har alt skrevet under og følger med fra høyre side. - Klikk for stort bildeSIGNERT: Kommunedirektør Roar Vevelstad, og ordfører Linn Laupsa skriver under avtalen om å fortsette arbeidet med å gjøre Halden enda tryggere. Martin Sagholen

Arbeidet om å bli sertifisert som et trygt lokalsamfunn startet allerede i 2014, og dette er et arbeid som vil fortsette i god tid fremover.

- Arbeidet som har blitt gjort her i Halden er helt utrolig. Sertifisørene som var her tidligere i år var veldig begeistret over hvor bra det er her, sier Vaagland.

Bunnsolid søknad

Skadeforebyggende forum nevner i sin oppsummering fra tidligere i år, at de vanligvis opplever søknadsdokumentet som et glansbilde, men at virkeligheten ikke er like bra. I Halden opplevde de en virkelighet som var enda bedre enn søknaden beskrev. Den tverrfaglige ressursgruppen for trygge lokalsamfunn (TL) presenterte arbeid som har blitt utført, og planer videre til sertifisørene, Eyvin Bjørnstad og Liv Marit Bølset fra skadeforebyggende forum.

Målrettet innsats

I byen fikk komiteen se de ferdigstilte tiltakene i praksis. Det er innsatsområdene fallforebygging, trafikksikkerhet og brannforebygging som er kommunens nåværende satsningsområder. Nedgravde søppelbeholdere som øker brannsikkerheten, justeringer av veibanen som reduserer fart, og tilrettelegging for universell utforming og trygghet, og ikke minst Stangeløkka barnehage, en av Haldens tre trafikksikre barnehager, ble befart.

Innsatsområdene Halden kommune har valgt å sette søkelys på er forankret politisk gjennom vedtatte planer, og kommunedirektøren har vært opptatt å innføre denne tankegangen på alle nivåer – fra den overordnede samfunnsplanen til det enkelte prosjektet. Det er altså en innsats som sprer seg utover hele Halden kommune som organisasjon, og noe sertifisørene var veldig imponert over.

-    Under sertifiseringsmøtet har vi fått se hvordan byutvikling, kulturbevissthet, barnehage og helhetlig planlegging bidrar til skade- og ulykkesforebyggende rammer for befolkningen. Ressursgruppene fremstår som katalysatorer for mange ulike aktiviteter og tilbud drevet av tjenesteområdene, samarbeidspartnere samt frivillige lag og foreninger, skriver sertifisørene Eyvin Bjørnstad og Liv Marit Bølset i deres sertifiseringsuttalelse.

Kontinuerlig utvikling

Ettersom Halden fortsetter å utvikle seg, kommer også innsatsen til å gjøre det samme. Dette er innsatsområder som aldri kommer til å bli «ferdige», det er stadig nye utfordringer som dukker opp, og nye idéer som kan håndtere dem. Ressursgruppen arbeider tverrfaglig, noe som sikrer ulike fagfolk tilgang til innsatsområdene de kan best forbedre.

-    Kommunen arbeider med en rekke innsatsområder for å gjøre byen tryggere og mer tilgjengelig for alle, sier Gun Kleve, spesialrådgiver i avdeling for samfunnsutvikling.

Halden kommunes innsatsområder

Dette er noen av Halden kommunes tiltak for å gjøre Halden til et trygt lokalsamfunn:

Trafikksikkerhet:

• Kantsteiner ved avkjørsler/gater har blitt justert for å redusere hastighet på inn og utgående trafikk
  • Justering av veibanen har redusert trafikkhastigheten
  • Målrettet asfaltering og oppmerking for a føre trafikkflyt bort fra risiko-områder, fordele trafikkpresset på flere steder
  • Automatiserte fartsdumper har redusert trafikkhastigheten sterkt der de er plassert
  • Trafikksikring av barnehager

Brannforebygging:

• Nedgravde søppelbeholdere i tettbebygde områder og borettslag
  • Kurs til utsatte grupper
  • Samarbeid mellom kommunens tjenesteområder
    • Brannvesen og hjemmetjenesten har felles forebyggende plan for hjemmeboende med omsorgsbehov
  • Varme- og branndetektorer i sentrum
    • 12 varmekameraer og 4 PTZ-kameraer
    • Varmekamera oppdager varme på lang avstand
    • PTZ-kamera blir brukt av alarmsentral for å verifisere reell brann.

Fallforebygging:

• Kursrekke for ansatte i helse og omsorgstjenesten, for forebygging av pasient-fall
  • Innkjøp av fallforebyggende utstyr til sykehjem
  • Bowlskafé - aktivitet som styrker muskler og balansen, og er en sosial møteplass. Ute om sommeren, inne om vinteren.
  • Fysioterapigruppen driver flere gratis aktiviteter ukentlig, blant disse aktivitetene finner man:
    • Trimgrupper
    • Stavgang på Fredriksten festning
    • Balansetrening
    • Sterk og stødig - trening for hjemmeboende eldre
  • Universell utforming
    • Tilrettelagte kantsteiner gjør det enklere for svaksynte å holde seg trygt på fortauet og gangfelt
    • Bedre fremkommelighet for rullestolbrukere og syklister
    • Kartlegging av alle publikumsbygg i kommunen, for å gjøre de universelt utformet
    • Kino og bibliotek flyttet til nye lokaler som er tilrettelagt for alle

Hva er "Trygge lokalsamfunn?"

Folkehelseloven pålegger norske kommuner å forebygge skader og ulykker. Trygge lokalsamfunn (TL) er en metode for systematisk skadeforebygging i kommuner. Metodens hovedkjennetegn er at den er forankret i politikken med samarbeid på tvers av avdelinger og fagfolk.

Du kan lese mer om trygge lokalsamfunn på hjemmesiden til skadeforebyggende forum.