Halden kommune trenger flere fallviltjegere

Den viktige innsatsen med fallvilt og ettersøksarbeid krever gode fallviltjegere. Nå trenger vi deg som har kunnskap og mulighet til å være med i en vaktordning. Ta kontakt om dette er noe du kan tenke deg.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Halden har store landbruks- og naturområder med et rikt dyreliv. Dyr som dør utenom jakt kalles fallvilt.
Halden kommune utfører praktiske oppgaver knyttet til fallvilthåndtering, og ettersøk av skadet hjortevilt. Påkjørsler av vilt er en hovedårsak til arbeid med fallvilt og ettersøk.

Fallviltjegere

Den praktiske oppfølgingen av disse oppgavene utføres av en gruppe kompetente jegere som inngår i en vaktordning. Den enkelte jeger har vakt hver 5. uke. I vaktuken skal jegeren være tilgjengelig for utrykning hele døgnet. Arbeidet er hendelsesstyrt og krever at jegeren har en fleksibel hverdag, med mulighet for å reise ut på oppdrag hele døgnet.

Fallviltjeger er oppdragstaker for Halden kommune, hvor det utbetales godtgjøring for oppdrag. Fallviltarbeid godtgjøres etter satser for antall timer (dag, natt, helg, helligdag), bruk av hund, kjøregodtgjørelse og vaktukegodtgjørelse. Fallviltjeger på oppdrag er forsikret gjennom Halden kommune.

Flere med på vaktlaget

Nå trenger vi flere jegere som har lyst og anledning til å være med på ordningen. Ta kontakt om dette er noe for deg eller om du lurer på noe.

Bjørnar Strøm-Hågensen
rådgiver, Miljø og landbruk

Tlf: 477 92 340
E-post: bjornar.strom.hagensen@halden.kommune.no

Arbeidsoppgaver

• Ha vakttelefon i en vaktordning
  • Ta imot og vurdere henvendelser om påkjørt, sykt og skadet vilt
  • Rykke ut på oppdrag med skadet vilt
  • Vurdere skadet vilt ute på oppdrag, herunder kunne foreta human avliving av vilt
  • Gjennomføre ettersøk etter sykt eller skadet vilt
  • Rapportere til viltansvarlig i kommunen
  • Rapportere fallvilt til Hjorteviltregisteret

Kvalifikasjoner

• Har avlagt jegerprøve og årlig skyteprøve
  • Registrert jeger som har erfaring som hjorteviltjeger
  • Har våpen, ammunisjon og utstyr for storviltjakt
  • Har hund egnet for ettersøk på rådyr
  • Har gjennomført, eller vil gjennomføre, kurs i ettersøk del 1 og 2
  • Har gjennomført, eller vil gjennomføre arbeidsvarslingskurs 1, for å kunne utføre arbeid langs vei
  • Kjent med lokale forhold, og bosatt i Halden
  • Fleksibel og tilgjengelig for oppdrag hele døgnet
  • Førerkort kl. B, og disponerer bil

Personlige egenskaper

• Gode samarbeidsevner
  • Kan jobbe selvstendig
  • Prioriterer sikkerhet på oppdrag
  • Gode kommunikasjonsevner, og er serviceinnstilt
  • God fysisk form

Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi tilbyr

• Spennende og utfordrende oppgaver
  • Samarbeid med erfarne fallviltjegere
  • Godtgjøring etter gjeldende satser for fallviltpersonell