Haldens nye destinasjonsselskap

Asgeir Borgermoen kan bli Haldens nye turistsjef. Det er klart etter at Halden kommune har valgt hvem som får jobben med å markedsføre Halden for turistene.

Halden Turist har drevet destinasjonsselskap i Halden i en årrekke. Dette selskapet har vedtatt å legge ned etter at kommunen og selskapet ikke ble enige om videre avtale. Derfor har Halden kommune gjennomført en anbudsrunde for å finne en ny aktør til å drive Haldens nye destinasjonsselskap.

Tre tilbud

Totalt tre aktører ønsket jobben med å skape aktiviteter og markedsføre reisemålet Halden. Dette er de tre aktørene som leverte tilbud:

• Klatring på Grensen AS
  • Halden Næringsutvikling
  • Sirius Event AS

Halden kommune har nå valgt å gi oppdraget med å drive Haldens nye reiselivsvirksomhet til Sirius Event AS.

- Halden kommune har til hensikt å inngå kontrakt med Sirius Event AS som ble vurdert til å ha levert det beste tilbudet i henhold til tildelingskriteriet kvalitet. Kvalitet var konkurransens eneste tildelingskriterium, skriver kommunen i et brev som i dag er sendt de tre tilbyderne.

Alle som leverte tilbud, har presentert hvordan de ønsket å drive et destinasjonsselskap i Halden. Halden kommune mener at leverandøren som er valgt har et løsningsforslag som er bedre enn de andre på følgende punkter:

• Gjennomføring av profilering- og kampanjeprosjekter som bidrar til mer nasjonal og internasjonal oppmerksomhet for Halden
  • Markedsføring av Halden
  • Serviceapparat og kundeservice
  • Miljøsertifisering og lærlinger

Det er en klagefrist på vedtaket som utløper ved utgangen av 2. mai, så tildelingen av oppdraget er foreløpig en innstilling. Det vil ikke bli skrevet kontrakt før klagefristen, eller karensperioden, er utløpt.

Dette er Sirius Event

Sirius Event AS er et nytt eventselskap i Halden som ble stiftet i januar i år. Selskapet eies av Asgeir Borgemoen, Heidi Ottesen Sandmo og Eventyrlie AS. Eventyrlie AS er selskapet som har drevet Allsang på grensen de siste årene i tillegg til en rekke andre arrangementer og produksjoner.

Asgeir Borgermoen er daglig leder i Sirius Event og er tiltenkt rollen som Haldens turistsjef. Heidi Ottesen Sandmo er prosjektleder. I tillegg har de med seg haldenserne Aurora Berger, Silje Haugerud og Ine Rekstad i ulike roller.

- Vi vil på vegne av reiselivsbedriftene markedsføre Halden, og bidra til at Halden blir en attraktiv by å reise til, jobbe og bo i. Vårt mål er at turister skal få gode opplevelser i Halden. Vi har relevant erfaring, vi er rigget klare, og gleder oss til å ta fatt på oppgaven, skriver Sirius Event i sitt tilbud til Halden kommune.