Kommunale avgifter er sendt ut

Kommunale avgifter med forfall i mars er nå sendt ut. Denne fakturaen kan for mange være høyere enn de øvrige fakturaene i året.

Alle innbyggere må betale for tjenester som for eksempel rent drikkevann, trygt avløp, riktig avfallshåndtering og tilsyn av ildsteder. Avgiftene bestemmes av kommunestyret hvert år.

Alle utgifter og inntekter som er relatert til kommunens vann- og avløpsanlegg inngår i et såkalt selvkostregnskap. Selvkost er noe som er felles for hele Norge og ikke noe Halden kommune bestemmer selv. Enkelt forklart vil det si at alle utgifter kommunen har med drift og vedlikehold av vann- og avløpsnettet, nye anlegg som renseanlegg og vannbehandlingsanlegg og drift og vedlikehold av disse, drift og vedlikehold av pumpestasjoner og så videre skal dekkes inn av gebyrene som innbyggerne/abonnentene betaler inn.

Store investeringer

Halden kommune har de siste årene investert store summer i oppgradering og separering av vann- og avløpsnettet, bygget nytt vannbehandlingsanlegg på Asak og utvidet renseanlegget på Remmen. Dette er investeringer som er gjort fordi kommunen har fått pålegg fra Statsforvalteren og Mattilsynet. Disse prosjektene har kommunen lånt penger til, og med en stadig økende rente gjennom 2023 har kapitalutgiftene økt mer enn forutsatt. Utgiftene må dekkes av inntektene, og dette er grunnen til at gebyrene til vann og avløp har økt såpass mye som de har. Kommunen kan ikke budsjettere med underskudd, og vi må dekke inn underskuddet fra 2023 med økte gebyrer i 2024. Kommunen kan ikke ta ut et eventuelt overskudd fra selvkostregnskapet. Et eventuelt overskudd vil settes på fond og betale ned tidligere års underskudd.

76 kroner for 1.000 liter rent vann og kloakk

Gebyrene for fastledd til vann og avløp har prosentvis økt mye fra 2023 til 2024. Fastledd utgjør kostnaden til infrastrukturen i for eksempel vannledninger, pumpestasjoner, og annet. Det variable gebyret er rent forbruk.

Eksempel på regnestykke for vann og avløp:

• For 1.000 liter ferdig renset drikkevann levert hjem i huset ditt betaler du 29 kroner og 18 øre.
  • For 1.000 liter avløpsvann/kloakk transportert ut av huset ditt og til renseanlegg betaler du 47 kroner og 52 øre.

Til sammen blir det 76 kroner og 70 øre for 1.000 liter topp kvalitet drikkevann og trygt avløpsvann inn og ut av boligen din.

Avregning av vann i mars

Alle forskuddsbetaler et forventet forbruk av vann og avløp. For deg som har vannmåler blir det en justering i regningen som forfaller i mars. Da avregner vi det du har forskuddsbetalt mot det du faktisk brukte i fjor. Differansen mellom forventet forbruk og faktisk forbruk gjør at du enten må betale litt mer eller litt mindre på denne regningen. Det du brukte i vann og avløp forrige år blir brukt som grunnlag for ny innbetaling i forventet forbruk dette året.

Du som ikke har vannmåler betaler forbruk av vann og avløp basert på boligstørrelsen din.

1, 4 eller 12 terminer?

Du bestemmer selv om du vil betale de kommunale avgiftene 1, 4 eller 12 ganger i året. Det endrer du selv ved å logge inn på "Min side" her og velger "Min fakturahyppighet".

Du kan også kontakt gebyrkontoret for å endre:

Når du har endret fakturahyppighet fra 4 til 12 terminer, vil beløpet for første faktura du mottar etter dette avhenge av hvilken dato du endret fakturahyppighet. Den første månedsfakturaen må tilpasses etter når neste terminforfall er.

Utsette eller dele opp faktura?

Har du behov for å dele opp fakturaen du har mottatt, må du ta kontakt med faktureringsavdelingen på e-post: komfakt@halden.kommune.no eller ringe 45 72 90 10. Faktura som ikke blir betalt innen fristen blir sendt videre til innkreving. Du må ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp til å få utsatt eller delt opp fakturaen. Du må oppgi fakturanummer for at vi skal kunne hjelpe deg.

Ny bank og kontonummer

Fra 6. desember 2023 er Sparebank1 ny bankforbindelse for Halden kommune. Du som har eFaktura eller avtalegiro trenger du ikke å gjøre noen endringer. Endringen av kontonummer vil skje automatisk. Hvis du ikke har eFaktura eller avtalegiro, må du være oppmerksom på at du betaler inn til kommunens nye kontonummer som står på fakturaen: 1080.61.52655.

Dette betyr de ulike postene på fakturaen