Kommunedirektørens budsjettforslag for 2024

Kommunedirektøren ønsker å kutte gjelden med en milliard for å få mer handlingsrom. Skal det være mulig må det bli færre investeringer, reduksjon av tjenester og høyere avgifter.

- Året 2023 har vært et økonomisk krevende år for Halden kommune. For høye kostnader innen Teknisk, Nav og Helse og mestring har bidratt til at arbeidet med økonomiplan og budsjettet har blitt ekstra komplekst. Merforbruket innen Helse og mestring er særlig utfordrende. Derfor har det vært en vanskelig prosess å lage et budsjett og økonomiplan som er i balanse. Nå er det nødvendig å få kontroll på kostnadene og da må vi dessverre ta flere ubehagelige grep, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.

Kommunedirektøren legger onsdag ettermiddag fram sitt forslag til kommunebudsjett for 2024, samt forslag til økonomiplan for perioden 2024 til 2027.

- Jeg tror vi må ha en langsiktig ambisjon om at Halden kommunes gjeld må reduseres med omtrent en milliard i denne fireårsperioden. Det å redusere gjeld vil gi oss mer handlingsrom i årene som kommer.

Flere tiltak kommer senere

Budsjettforslaget inneholder en rekke kostnadsbesparende tiltak, men ikke så mange og omfattende tiltak som det ville være nødvendig for å sikre balanse i budsjettet.

- Jeg legger fram et forslag som ikke på langt nær inneholder alle tiltak som er nødvendig for å få driftsmessig balanse. Det vil bli nødvendig med flere store tiltak, særlig innen helse og mestring. At tiltakslisten ikke er komplett nå, skyldes at vi ikke har hatt tilstrekkelig tid til å gjennomføre gode prosesser der alle involveres til riktig tid. Jeg ber derfor politikerne om å få tid til å gå gjennom virksomhetene våre enda grundigere, sier kommunedirektøren.

Kommunedirektøren foreslår allerede nå at administrasjonen legger fram et revidert budsjett i juni 2024, der flere konkrete kostnadsbesparende tiltak skal presenteres.

Bruker mer fra fond

Fordi ikke alle tiltakene er på plass nå, har kommunedirektøren valgt å bruke mer fra kommunens disposisjonsfond for å kunne levere et budsjett i balanse. Ved inngangen til 2023 var disposisjonsfondet på 273 millioner kroner. Med fondsbruken som det nå foreslås, vil fondet ved utgangen av 2024 være redusert til cirka 113 millioner koner.

- Bruk av fond skaper balanse nå, men det skal vi forsøke å redusere fremover mot sommeren ved å få flere kostnadsreduserende tiltak på plass – særlig innen helse og mestring. Deretter må fondet bygges opp igjen. Det er krevende, men det må gjøres, sier Vevelstad.

Kommunedirektøren er tydelig på at det er viktig at Halden kommune har et slikt fond, når man kommer i en situasjon som det kommunen er i nå.

Reduserer investeringer

Selv om Halden kommune de siste årene har gjennomført store og viktige investeringer som oppgradering av renseanlegg, nye skoler, brannstasjon, sentralkjøkken og idrettsarena, har Halden kommune fremdeles uløste investeringsbehov. På det området foreslås det nå å bremse opp.

- Vi kommer til å redusere investeringstrykket i årene som kommer, selv om vi fremdeles har uløste investeringsbehov. Det var meningen å prioritere en oppgradering av infrastrukturen vår nå, men det får vi dessverre ikke til. Og jeg kan ikke foreslå å bruke flere hundre millioner kroner på ny svømmehall nå.

Øker avgifter

Det foreslås en økning i den faste avgiften som alle husstander betaler for vann. I tillegg foreslås det å øke renovasjonsgebyret noe. Det er også andre gebyrer som vil øke.

- Ifølge Norsk Vann er Haldens vann- og avløpstjenester effektive, så det er ikke mye å hente økonomisk på effektivisering. Dermed er det umulig å ikke øke avgiftene, hvis jeg ikke skal bruke mer av fond eller redusere andre tjenester, sier kommunedirektøren.

På den positive siden for huseiere, er det ikke foreslått å endre eiendomsskatten.

Satsningsområder

Til tross for at det er en rekke områder der det må spares inn, er det også områder kommunedirektøren foreslår å prioritere.

- Innenfor en knapp kommuneøkonomi vil vi forsøke å prioritere arbeid for å redusere utenforskap, tidlig innsats og tiltak for å bedre folkehelsen. Det er viktig både for den enkelte og for fellesskapet. Bedre folkehelse og mindre utenforskap bidrar til å redusere fremtidig trykk på tjenestene våre, fordi flere klarer seg selv lengre, sier Vevelstad.

Fakta om kommunebudsjettet

Kommunens årsbudsjett er det viktigste dokumentet for styring av Halden kommune. I årsbudsjettet fordeles midler mellom ulike tjenester, aktiviteter og ordninger. Budsjettet avklarer også hvilke investeringer som skal gjennomføres. Priser og gebyrer fastsettes også.

Veien frem mot et nytt årsbudsjett:

• September/oktober: Budsjettsamling der kommunedirektøren presenterer rammebetingelser for prioriteringer.
  • Sent på høsten legger kommunedirektøren frem "Kommunedirektørens budsjettforslag". Dette forslaget er laget etter innspill fra alle deler av kommunens administrasjon.
  • Deretter kan alle politiske partier lage sitt eget budsjettforslag.
  • Partienes ulike forslag behandles politisk både i formannskapet og i kommunestyret.
  • Hvert år i desember vedtar kommunestyret årsbudsjett for det kommende året. Det endelige budsjettet ser som regel noe annerledes ut enn forslaget som kommunedirektøren legger fram.

Her kan du se tidligere års kommunebudsjetter.