Lyst til å prøve Pump track?

Vår nyvinning i aktivitetsløypa langs Elvepromenaden er for de som liker å utfolde seg på sykkel.

Bilde av en mann som står på en bane hvor man kan bruke sykkel.  - Klikk for stort bildeTidligere idrettskonsulent i Halden kommune, Christian Berg. Lisa Gustavsen

Pump track er en bane for de som vil få opp litt fart med sykkel eller sparkesykkel. Banen er plassert ved siden av treningsapparatene slik at det egner seg godt for familier som har lyst til å trene med forskjellige aktiviteter, men likevel være sammen. Barna kan teste ut den nye sykkelbanen mens de voksne trener styrketrening i apparatene. Sykkelbanen er utformet med en av- og pårampe slik at det skal være enkelt å komme i gang.

Trening langs promenaden

- Vi liker å prøve ut nye ting og se hvordan det slår an. Det er viktig med mangfold og aktiviteter for alle aldersgrupper i våre nærmiljøanlegg, sier idrettskonsulent Christian Berg.

Han er mannen bak planlegging og initiativ til det som er etablert langs Elvepromenaden i vårt nye, sentrumsnære turområde. Finansieringen er et spleiselag mellom kommunen og tildelte spillemidler idrettskonsulenten har søkt om.

-Elvepromenaden blir mye brukt til både turgåing og trening. Det er veldig morsomt å se at så mange har glede av den jobben Halden kommune har lagt ned her, sier Berg.

Aktivitetsskilt

Med start ved brua vis a vis Spenst, langs sydsiden av Tista, er det satt opp en løype med forslag til aktiviteter. Det er små skilt med tegninger og forklarende tekst til øvelser som skaper en god treningsøkt. Forslagene er tilpasset både store og små, trenede og utrenede. Løypa er ca 2 km lang og konseptet bygger på forskjellige aktiviteter du kan utføre på veien. På skiltene er det også en QR-kode hvor du kan åpne en filmsnutt på mobilen som forklarer hvordan øvelsene utføres.

- Denne løypa passer for både barnehagebarn på tur, skoleklasser og eldre som ønsker å trene ute i friskluft, sier Berg.

Mona Henriksen som leder Frisklivsentralen i Halden, er også positiv til å anbefale dette.

- Vi har en frisklivgruppe som bruker området og nå skal vi prøve ut aktivitetsskiltene, sier hun.

Bilde av starten på aktivitetsløypa - Klikk for stort bilde
Bilde av ett av 12 skilt med forslag til aktivitet - Klikk for stort bilde
Bilde av en mann i blå genser. Han er tidligere idrettskonsulent i Halden kommune. - Klikk for stort bilde