Skjenketid når klokka stilles til vintertid

Denne helgen stiller vi klokken og følgende bestemmelse gjelder for serveringsbransjen som har skjenkebevilling i Halden kommune:

Skjenketid ved overgang til vintertid: Ved overgang til vintertid, siste søndag i oktober (skjenkedøgn siste lørdag i oktober) stilles klokken tilbake fra 03.00 til kl. 02.00. Lukningstiden til alle skjenkesteder utløper når klokken blir 03.00 første gang den natten, og den utvides ikke med en ekstra time.

Ministeren besøkte Ung Arena i Halden

Arbeids- og inkluderingsminister Mjøs Persen besøkte Ung Arena i Halden på fredag 24. mars. Der fikk hun høre om Ung Arena, et tverrfaglig samarbeid for ungdom i Halden.

Linda Kvalheim fungerende enhetsleder ved NAV Halden - Aremark ønsket statsråden velkommen sammen med Steinar Hansen, direktør i NAV Øst-Viken og Linn Laupsa, ordfører i Halden.

– Jeg er veldig stolt av arbeidet som gjøres i NAV Halden - Aremark, og vi trenger enda flere arbeidsgivere som viser vilje til å inkludere de som står utenfor, sa Steinar Hansen direktør i NAV Øst-Viken.

Hindre utenforskap og bidra til inkludering

Marte Mjøs Persen fikk en innføring om lavterskelprosjektet Ung Arena, et tilbud til ungdom der målet er å hjelpe de yngste i NAV og de som trenger tett oppfølging. Dette gjøres gjennom tidlig innsats, samarbeid og helhetlige tjenester som bidrar til at ungdommer kommer i aktivitet, føler livsmestring og sosial inkludering. Ung Arena er utviklet på ungdommenes egne premisser, og ungdommene er også med på å videreutvikle tilbudet.

Bakgrunnen for prosjektet er at man ser at for mange unge blir gående i NAV-systemet over tid, og det er en generell mangel på tilbud til unge som faller utenfor i Halden. Ung Arena finnes flere steder i landet, men dette er først gang det organiseres ut fra NAV og tiltakene som finnes der.

– Vi skal jobbe sammen om å bære jobbhåpet til den enkelte når de ikke greier det selv. Samhandling og forpliktende samarbeid er suksessfaktorene her, oppsummerte Linda Kvalheim, fungerende enhetsleder NAV Halden - Aremark.

Viktig å bli sett

Vi ser to kvinner som håndhilser hverandre ved inngangspartiet til Skofabrikken. - Klikk for stort bildeArbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen blir ønsket velkommen av fungerende enhetsleder ved NAV Halden-Aremark Kim Andreas Dalskau

Ministeren fikk også høre Celine og Pål Andors sterke historier. De har begge følt på utenforskap, men er nå kommet i arbeid ved hjelp av Ung Arena og jobbspesialister i NAV Halden-Aremark. Begge formidlet hvor viktig det er å bli sett og tatt på alvor, og at noen har troen på dem. Celine jobber nå i Ung Arena-prosjektet og Pål Andor jobber i barnehage. Tett samarbeid med videregående skoler, og samarbeid med arbeidsgivere som er opptatt av å inkludere, er avgjørende for resultatet.

– Tusen takk for at dere deler historiene deres. Det er altfor mange som står utenfor arbeidslivet, og NAV må være navet i dette arbeidet med å få flere med. Det er veldig verdifullt for meg å høre hva dere gjør i Halden, og det passer godt sammen med ungdomsgarantien der vi ønsker å prioritere unge som står utenfor arbeid og utdanning, sa arbeids- og inkluderingsminister Mjøs Persen.

Hva er Ung Arena?

•    En kunnskapsbasert metode
•    Lavterskel
•    Noen å snakke med