Ønsker velkommen til 35 nye lærlinger

Halden kommune tar imot 35 nye lærlinger til høsten 2023. Etter dagens oppstartsmøte er disse lærlingene klar til dyst.

I Halden kommune har fremtiden fått en frisk innsprøytning med ankomsten av 35 energiske og engasjerte lærlinger. Disse dyktige individene har funnet sin plass innen ulike fagområder som speiler mangfoldet i samfunnet vårt.

Mange fag, og flere nye

En gruppe mennesker står stilt opp på en trapp foran Halden rådhus. - Klikk for stort bildeHalden kommunes nye lærlinger og deres veiledere. Martin Sagholen

Helsefag, barn og ungdom, institusjonskokkfaget, og anleggsgartnerfaget – bare for å nevne noen – utgjør rammene deres arbeidsliv vil utfolde seg. Dette året er også preget av spennende tilvekst; fag som innholdsproduksjon, medieproduksjon og renholdsoperatør har funnet sin plass blant lærlingene.

- Halden kommune er dedikert til faglig utvikling og nyskapning. Vi har tilpasset oss til disse nye områdene og blir nå stolt lærebedrift i yrkene, sier lærlingeansvarlig Willy Forsell i Halden kommune.

Spesielt interessant er de nylig innførte fagene innholdsproduksjon og medieteknikk, som kommer som en følge av fagfornyelsen.

- Som kommune og arbeidsgiver er det svært viktig for oss å følge med på nye fag, og å arbeide hardt for å bli lærebedrift i disse fagene forteller Forsell.

Menn i helse representerer et samarbeid mellom Viken fylkeskommune, NAV og Halden kommune. Dette initiativet har som mål å inspirere menn til å gå inn i helsefagarbeideryrket gjennom et intensivt og komprimert opplæringsløp. Denne nyskapende tilnærmingen tar sikte på å bringe nye perspektiver til helsevesenet, samtidig som den gir en verdifull mulighet for mennene som ønsker å ta del i omsorgsyrket.

Viktig for fremtiden

Som arbeidsgiver er Halden kommune stolt av å kunne forme fremtidens arbeidsstyrke gjennom lærlingeordningen. Denne nye kohorten av lærlinger, med deres varierte kompetanse og dedikasjon, representerer et viktig skritt mot en enda mer mangfoldig og dyktig kommune. Sammen vil de utgjøre ryggraden i de tjenestene som gjør Halden til et enda bedre sted å bo, jobbe og vokse opp i.

Lærlinger i Halden kommune med start høsten 2023

Helsefag