Litt om biblioteket i Skofabrikken

Halden kommune samler bibliotek, kino og flere andre virksomheter i Skofabrikken, Os allé 3. Det er en del av arbeidet med å gjøre sentrum nord mer levende og attraktivt.

Landets kommuner er pålagt å tilby innbyggerne et bibliotektilbud gjennom folkebibliotekloven. Halden bibliotek har mange besøkende i alle aldersgrupper og er et gratis tilbud som er tilgjengelig for alle gjennom hele livsløpet. Biblioteket bidrar i arbeidet med å sikre alle like muligheter i dagens samfunn og har derfor en mangfoldig brukergruppe.

Mer informasjon finner du på nettsiden til Halden bibliotek

Ny biblioteksjef i 2022

Mange bruksområder

Biblioteket er stedet for litteratur, informasjon og folkeopplysning. Her får du kulturopplevelser og en møteplass for offentlig samtale og debatt. Dette er viktige områder som biblioteket skal dekke, og det er spesielt viktig i vår tid med mye informasjon fra mange kilder.

Halden bibliotek vil være der for deg som trenger et sted å låne medier, studere, få inspirasjon, lære noe nytt, oppleve noe nytt, og holde deg oppdatert.

Lokalene

Biblioteklokalene er fordelt over to etasjer i Skofabrikken. Publikumsarealet er på ca. 1400 kvm. I første etasje finner du hovedinngang som fører deg videre inn til barne- og ungdomsavdelingen og adkomsten til voksenavdelingen i annen etasje. Det er også adkomst til voksenavdelingen i annen etasje fra parkeringshuset bak Os allé 3 og gjennom Skofabrikken, hvor du kan ta trappene opp eller heisen. I hovedinngangen til biblioteket finner du et informasjons- og veiledningsområde. Her vil det også være fire selvbetjente ut- og innlånsautomater og en hentehylle for reserverte medier. Innenfor hovedinngangen finner du bibliotekets barne- og ungdomsavdeling (0-15 år).

Det nye biblioteket åpner for publikum mandag 3. januar 2022.

1.ETASJE

• Hovedinngang med informasjon og veiledning
  • Hentehylle for reserverte medier
  • Selvbetjeningsautomater