Svinesundsområdet får raskt og stabilt bredbånd

Halden kommune har fått statlige midler til høyhastighetsbredbånd i Svinesundsområdet. Lokale Monsternett vant anbudet og skal bygge ut rask og stabil nettilgang til beboere og næring i området.

Pressemelding fra Monsternett og Halden kommune:

I underkant av 100 husholdninger i området Hellekleiva til Gamle Svinesund og videre over E6 i retning av Sponvika, samt området mellom gammel og ny bro og området ved de gamle og nye tollstasjonene, kan nå glede seg over at det skal bygges ut høyhastighetsbredbånd med fart på inntil én gigabit (1000 Mbit).

Beboerne i dette området har lenge hatt varierende nettilgang, men dette gjøres det nå noe med takket være lokale initiativ og statlig bredbåndstilskudd.

Statlige midler gir moderne infrastruktur

- Halden er en liten by, men en stor kommune, sier ordfører Fredrik Holm.

- En god digital infrastruktur er helt avgjørende for at kommunen skal fungere. Halden kommune har i flere år vært aktiv med å søke statlige midler for utbygging av bredbånd i kommunen. Fra før har det vært prosjekter i Enningdalen, Idd og Torpedal, mens man denne gangen fikk midler til Svinesundsområdet. Det er gledelig at også denne delen av kommunen får moderne infrastruktur, sier ordfører Holm.

Midlene er statlige og påvirker ikke kommunens økonomi. Kommunen står imidlertid som kontraktspart og forvalter. Offentlig tilskudd til bredbåndsutbygging er strengt regulert og lyses ut på anbud. Etter en anbudsprosess med flere tilbydere, var det lokale Monsternett AS som gikk seirende ut.

- Morsomt å få tilslaget

- Dette er artig, sier Vegard Svanberg, daglig leder i Monsternett.

- Kontrakten med kommunen ble signert i januar, og vi er allerede i gang med planleggingsfasen. Grave- og kabeltrekkingsarbeider starter opp utover våren.

I tillegg til de statlige midlene vil Monsternett skyte inn en betydelig sum egne midler.

- Vi har tro på attraktiviteten til dette området, både for bolig- og næringsutvikling. Vi har en del infrastruktur i området allerede, så dette prosjektet passer oss godt. Nærheten til svensk teleinfrastruktur og mulighet for fremtidig tilkobling til denne betyr også en del for oss, sier Svanberg. - En fin bieffekt er at mobildekning og -hastighet kan bli bedre på sikt, fordi mobilbasestasjoner kan kobles til fiber og dermed få mer kapasitet, sier han.

Oppfordrer til å ta kontakt

Svanberg forteller at husholdninger og bedrifter som er med i utbyggingsprosjektet vil bli kontaktet underveis med mer informasjon. Prosjektet er basert på forhåndsdefinerte adresselister som NKOM (Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet) og kommunen har laget.

- Vi har oppdatert adressesøket på hjemmesidene med riktig dekningsinformasjon. Du kan søke opp adressen din der om du er nysgjerrig på om du er med i prosjektet. Vi oppfordrer de som eventuelt ikke får treff til å kontakte oss, slik at vi kan gjøre en vurdering av om de kan få bli med i prosjektet ut fra de reglene som gjelder for bruk av slike offentlige tilskuddsmidler, sier han.

Se adressesøk hos Monsternett her (monsternett.no)

Hyggelig at lokale firmaer hevder seg

Ordfører Holm syns det er fint at et lokalt firma fikk oppdraget.

- Dette har vært en ordinær offentlig anbudsprosess, der et lokalt firma har levert det beste tilbudet i hard konkurranse med flere andre. Det er hyggelig at lokalt næringsliv klarer å hevde seg, sier ordfører Fredrik Holm.

Prosjektet forventes ferdigstilt senhøsten 2025.

Monsternett holder til i Halden, er eid av haldensere og ble startet i 2003. Selskapet utvider stadig og tilbyr per i dag bredbånd i Halden, Sarpsborg, Fredrikstad, Hvaler, Moss, Rakkestad, Indre Østfold (Askim, Eidsberg, Hobøl, Spydeberg og Trøgstad), Skiptvet, Marker og mange tilstøtende områder.

To menn smiler og tar hverandre i hånden - Klikk for stort bilde- Nå blir det raskt og stabilt bredbånd i Svinesundsområdet, sier ordfører Fredrik Holm (t.v.) og daglig leder Vegard Svanberg i Monsternett AS Monsternett