Høring fremtidig skolestruktur på barneskoletrinn

Halden kommune sender på høring forslag til ny skolestruktur for barneskoletrinn i Halden kommune. 

Den 27.03.2025 fattet kommunestyret følgende vedtak:

  1. Kommunedirektøren utreder Hjortsberg skole legges ned og omkringliggende skoler gjøres i stand til å motta elevene som går der. 
  2. Kommunedirektøren utreder Gimle, Låby og Hjortsberg skoler legges ned og erstattes av rehabilitert skole på Brødløs som kan motta flere skoleelever.  
  3. Kommunedirektøren utreder Gimle, Låby og Hjortsberg skoler legges ned og erstattes av ny skole på Brødløs som kan motta flere skoleelever.  
  4. Kommunedirektøren utreder Gimle skole legges ned og omkringliggende skoler gjøres i stand til å motta elevene som går der.
  5. Størrelsen på skolene må ses i sammenheng med ledig kapasitet på skoler i tilstøtende skolekretser slik at vi best mulig utnytter kapasiteten på alle skolene våre. 
    Kommunedirektøren bes i utredningen gjøre greie for kostnader for de alternative løsningene.
    Hensynet til barnas beste, god tilrettelegging for undervisning og arbeidsplasser skal i tillegg til økonomi vektlegges i utredningen. Det skal være gode medvirkningsprosesser for de ansatte.    
  6. Saken skal være klar for politisk behandling høsten 2025.
  7. Berg skole videreføres.

 

Forslagene som legges ut på høring, er hentet fra kommunestyrets vedtak punkt 1-4.  

Høringsfristen er satt til 30.06.2025.

Denne høringen er en del av grunnlaget for kommunedirektørens videre arbeid. Kommunedirektøren vil legge fram sine utredninger og vurdering av løsningsforslagene for kommunestyret 27. november 2025.

Les mer om høringen i høringsskrivet: Trykk for lenke til høringsskrivet (DOCX, 136 kB)

Se tidligere saker og rapporter om skolestruktur:

Politisk sak med vedlagt KSK-rapporten fra 20.06.2024 (Fremtidig skolestruktur i Halden kommune)  (PDF, 27 MB)
Politisk sak med tilleggsrapporten fra 27.03.2025 (Fremtidig skolestruktur - Skoler med barnetrinn) (PDF, 11 MB)

Her kan du svare på høringen