Vi har hatt, og skal ha en rekke aktiviteter for målgruppen - de som ikke er digitale. Men hvordan nå denne målgruppen?
Det er ofte vanskelig tekst på nettsider og i søknadsskjema. Mange fremmedspråklige blir usikre når ukjente personer kommer bort til dem og vil snakke med dem. Ofte er språket er barriere.
Mange har utfordring med å søke offentlige tjenester. De har problem med innlogging med bruk av MinID og utfylling av søknadsskjema og språket er vanskelig å forstå.
NAV, Skatteetaten, banker og andre henviser folk til biblioteket for å få hjelp, men har biblioteket egentlig ansvaret for andres tjenester?
Dagens unge bruker PC til spill og sosial omgang. Allikevel er det unge med store huller i sin digitale kompetanse. Hvordan tette disse hullene? Fra 5 til 25 år.
Mange sliter med å bruke banktjenester. Enkelte banker har ikke lengre en skranke innbyggerne kan gå til for å få hjelp. I dette delprosjektet tar vi bla. for oss gruppen "eldre".
En brukerundersøkelse viste at de fleste eldre i Halden ønsker veiledning eller hjelp ved behov, de er ikke interessert i å lære noe nytt. Hvordan møter vi dette behovet? Fra 55 år og eldre