Ledsagerbevis

Ledsagerbevis

Et ledsagerbevis gjør det mulig å ta med en ledsager uten ekstra kostnader på kultur- og fritidsarrangementer, transportmidler og liknende der ordningen aksepteres.

For å kunne behandle din søknad på en riktig måte, vil kommunen i noen tilfeller be om uttalelse/erklæring fra din behandler/lege. Vi må få samtykke fra deg til dette eller be om at du selv ordner med legeerklæring.

Ledsagerbeviset er tidsavgrenset og utløpsdato står på beviset.

Du får ledsagerbeviset tilsendt i posten.

Søk ledsagerbevis - digitalt skjema

Hvordan bruke ledsagerbevis

Hvis du har behov for følge eller assistanse for å gå på kultur- og fritidsarrangementer kan du søke om dette.

  • Et ledsagerbevis gjør det mulig å ta med en ledsager uten ekstra kostnader på kultur- og fritidsarrangementer, transportmidler og liknende der ordningen brukes.
  • Du må betale for deg selv på vanlig måte.
  • Ledsagerbeviset er gratis, og utstedes i ditt navn.
  • Det er den enkelte kommune som bestemmer om de skal ha tilbud om ledsagerbevis.

Hvem som kan søke ledsagerbevis

Ledsagerbevis er beregnet for personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne, med behov for hjelp eller følge for å kunne delta på arrangementer.

Ledsagerbevis kan være aktuelt for personer med

  • bevegelseshemming
  • hørselshemming
  • synshemming
  • utviklingshemming
  • funksjonsnedsettelse som følge av sykdom, for eksempel psykiske lidelser, hjertesykdommer, lungesykdommer og annet

Det foretas ingen økonomisk behovsprøving i forbindelse med søknaden. Ordningen er ikke avhengig av om du mottar trygdeytelser.

Ved spørsmål om ledsagerbevis kan du ta kontakt med:
koordinerende.enhet@halden.kommune.no

Sentralbord Halden kommune tlf: 69 17 45 00