Valgresultat

Lurer du på hvordan haldenserne stemte ved stortingsvalget? Se valgresultatet for Halden her. 

Fradeling og opprettelse av ny eiendom

Fradeling og opprettelse av ny eiendom

Du kan søke om å opprette en ny grunneiendom der hvor det er behov for å få et eget matrikkelnummer (gårds- og bruksnummer) for pantsetting og salg. Dette gjelder for eksempel til bolig, fritidsbolig, industri- eller landbruksbygg. 
Den nye eiendommen registreres i matrikkelen og tinglyses. 

Det er den eller de som eier grunneiendommen som kan søke om fradeling.

Vilkår

Før geodataavdelingen kan behandle søknaden etter matrikkelloven og avholde en formell oppmålingsforretning, må det foreligge et godkjent vedtak etter plan- og bygningsloven. Dette vedtaket blir fattet av planavdelingen i kommunen. Du søker bare en gang og det er det samme søknadskjema for begge behandlingene, men de har hvert sitt gebyr.

Nabovarsel

Naboer og gjenboere skal ha nabovarsel. Naboer er eiere/festere av eiendom som grenser til din. Eksempel på gjenboer er eier/fester av eiendom på motsatt side av vei (byggesaksforskriften §5-2, plan- og bygningsloven §21-3). Nabovarsling kan gjøres i Haldens kommunes e-Torg eller Infoland.  Alternativt kan du benytte blankettene 5154, 5155 og 5156 fra direktoratet for byggkvalitet (dibk) eller tilsvarende skjemaer som finnes på deres sider. 

Innen 14 dager etter varsling skal naboene sende sine merknader til deg. Dersom du mottar merknader skal disse vedlegges søknaden sammen med dine kommentarer til merknadene. 

Gjennomføring

Søknad

Følgende skjema og vedlegg sendes på e-post eller per post til postmottaket i kommunen: 

Erklæringer, samtykker og andre avtaler må leveres på papir med originale underskrifter. Søknaden med tilhørende dokumenter sendes da per post til:

Halden kommune
Postboks 150
1751 Halden

Søknader som ikke krever originale underskrifter kan sendes på e-post til postmottak@halden.kommune.no.

Vedtak

Før geodataavdelingen kan opprette en ny eiendom, må det foreligge et godkjent vedtak om fradeling etter plan- og bygningsloven. Dette vedtaket blir fattet av planavdelingen i kommunen. 

Oppmålingsforretning

Etter at det foreligger et godkjent delingsvedtak, avholder kommunen en oppmålingsforretning i marka. Berørte parter varsles om dette ca. 2 uker i forveien. Dersom grensene er tilfredsstillende merket og koordinatbestemt tidligere er det ikke nødvendig å gjennomføre en oppmålingsforretning i marka. Den vil da gjennomføres som en kontorforretning. Forutsetningene for dette står i matrikkeloven § 34

Registrering

Den nye eiendommen registreres i matrikkelen, tinglyses og registreres i grunnboken. 

Klage

Klagefristen er tre uker fra det tidspunktet du har mottatt vedtak om fradeling. Du har også klagerett på selve matrikkelføringen med klagefrist på tre uker fra du har mottatt nytt matrikkelbrev. De som avgjørelsen har betydning for, kan klage.

Du sender skriftlig klage til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Veiledning

Du kan få mer veiledning til fradeling av ny eiendom her (PDF, 115 kB).

Gebyr

Gebyr for tjenesten er fastsatt av Kommunestyret (PDF, 668 kB)