Veiledning om byggesøknad

Hvis du skal bygge, rive eller sette i gang andre tiltak som er omfattet av plan- og bygningsloven, er det ditt ansvar å følge lover og planer for området. Her kan du se hvordan vi kan bidra med veiledning og gode råd. 

Innhold

Søknadsplikt

Kommunen kan hjelpe deg med å komme riktig i gang. I dag har du som utbygger mer frihet enn tidligere. Det er en del mindre byggearbeider som kan settes i gang uten at du må innhente tillatelse til det. Samtidig stilles det krav til deg om at du gjør dette korrekt.

Les mer om søknadsplikt for ulike tiltak her!

  • Muntlig veiledning - byggesakstelefonen

    Ringer du byggesakstelefonen får du snakke med ansatte i Halden kommune som jobber med byggesaker. Her kan du blant annet få svar på spørsmål om søknadsreglene og hjelp med hvilke regler som gjelder der du skal bygge. Vi kan svare deg både om lovbestemte regler og regler fastsatt i reguleringsplan eller kommuneplan.

    • Byggesakstelefonen er åpen mandag, tirsdag, onsdag og fredag fra kl. 09.00 til 11.00 og fra klokken 12.00 til 14.30. 
    • Torsdag er byggesakstelefonen stengt.
    • Telefonnummer til byggesakstelefonen: 474 76 121 

Skriftlig veiledning - dokumenter

Halden kommune har laget flere dokumenter eller skriftlige veiledninger for å hjelpe deg som skal sende inn en byggesøknad. Disse dokumentene viser krav som stilles til din søknad. Ved å bruke disse veiledningene øker sjansen for at din søknad er fullstendig. Dermed er det større sannsynlighet for at du opplever rask og effektiv saksbehandling.

Våre veiledere skal tilfredsstille kravene i byggesaksforskriften (SAK10), samtidig som vi har kommet med noen utdypinger og merknader. Hensikten er å gi tydelig informasjon og bedre forutsigbarhet for søkere og tiltakshavere om hva vi krever. Samtidig skal dette bidra til å sikre likebehandling av søknader. Dokumentene er gjennomgått og diskutert med representanter for byggebransjen i regi av Halden Næringsutvikling. Vi håper dette skal være et nyttig verktøy for søkerne.

Veiledningen erstatter ikke kravene som framgår av byggesaksforskriften, men er ment som hjelp for at du enklere skal kunne sikre at alle nødvendige opplysninger kommer med.

Veiledningen skal være «levende dokumenter» som revideres jevnlig. Vi tar gjerne imot kommentarer om innhold og forslag til forbedringer.

Det er utarbeidet følgende veiledninger:

Innmålingsdata

Det kreves innmålingsdata i alle byggesaker som er søknadspliktige etter plan- og bygningsloven § 20-3 med krav om ansvarlig søker og ansvarsrett. Dette gjelder også tiltak som oppføres som selvbygger. 

Kravet om innmålingsdata gjelder også terrenginngrep som omsøkes og utføres i forkant av søknad om bebyggelse på tomten (klargjøring av tomt), og da spesielt med hensyn til dokumentasjon av terrenghøyder. Dette vil medføre at etterfølgende byggeprosjekt blir planlagt på grunnlag av det faktiske terrenget, og ikke på grunnlag av høydene i det opprinnelige kartgrunnlaget.

Innmålingsdata skal sendes inn ved søknad om tillatelse til tiltak (prosjektert plassering) samt ved søknad om ferdigattest (evt. midlertidig brukstillatelse). 

Planstatus

Alle arealer i kommunen er omfattet av en arealplan. En arealplan gir regler for hvordan arealene innenfor et område kan brukes eller hva slags bebyggelse som kan tillates.

Før du bygger, må du sjekke hva som gjelder i ditt område. Når du har funnet ut hvilke planer som gjelder, må du sjekke om du må søke om byggetillatelse.

Under finner du lenker til kommuneplanen, kommunedelplan og reguleringsplaner.

Forhåndskonferanse - møte om dine byggeplaner

Hvis du har mer konkrete planer om bygging, er det mulig å bestille en forhåndskonferanse.

På forhåndskonferansen vil du få mer informasjon om behandlingen av byggesøknaden. Byggesøknaden blir ikke behandlet på dette møtet.

Byggesakstelefonen
Mobil 47 47 61 21

Telefontid: mandag, tirsdag, onsdag og fredag 09.00 til 11.00 og 12.00 til 14.30. 

E-post: Skriftlige henvendelser kan sendes til postmottak@halden.kommune.no. Merk e-posten med "Byggesak".