Les for meg!

Les for meg!

Bokstart! Leselyst med de minste i Halden! 

Bokstart er et samarbeid mellom helsestasjonen, Halden bibliotek, private og kommunale barnehager, med støtte fra Foreningen !les.  Målet med prosjektet er å styrke foreldrenes rolle for barnas språk- og identitetsutvikling, og legge til rette for leselyst og barnas senere lese- og skriveferdigheter.

Bokstart gjennomføres i rundt 30 andre land og det finnes godt med forskning på programmet. Les mer på bokstart.no

Samarbeid

Helsestasjonen møter alle Haldens småbarnsfamilier. Bokstart skal støtte det arbeidet som allerede gjøres på helsestasjonen for å fremme små barns språkutvikling, og samspill mellom foreldre og barn. Helsestasjonen har en ulik mulighet til å nå ut til foreldre som ellers ikke leser for barna sine.  
Bokstart gir mulighet til samarbeid mellom biblioteket, helsestasjonen og barnehagene om å fremme høytlesing, leselyst og tidlig språkutvikling. Det er kjent at de kommunene som har helsestasjonen og biblioteket nær hverandre i avstand, er de som lykkes best med samarbeidet. Her har vi i Halden gode forutsetninger.  

Innhold i Bokstart: 

  • 8- månederskontroll på helsestasjonen: Utdeling av gratis bokgave, hefte med bokstips samt veiledning til foresatte om språkutvikling og viktigheten og gleden av bøker. 
  • 2-årskontroll på helsestasjonen: Utdeling av gavekort som barnet kan bytte i en gratis bokgave på biblioteket. På biblioteket blir familiene møtt av ansatte som gir veiledning og hjelp til å for eksempel lage lånekort eller valg av bøker å låne. 
  • Alle barnehagene får en bokgave og en veiledning i prosjektet

Betydningen av lesing

Kjernen i Bokstart er den forskningsbaserte tanken om at barn som blir lest for fra tidlig alder, får en god start på livet. Bokstarts tiltak for å oppmuntre voksne til å lese for barna sine fra de er små, er å gi familiene bøker og informasjon om viktigheten av å lese for barn.

Målet med prosjektet er å oppmuntre foreldre til å lese for barnet sitt, snakke om bøker og gradvis utvikle et godt og livslangt forhold til lesing og litteratur hos barn, slik at de utvikler gode leseferdigheter. I tillegg til å stimulere til språkutvikling og bedre leseferdigheter kan det at barna blir lest høyt for bidra til bedre skriveferdigheter, konsentrasjon, fantasi, sosiale ferdigheter, økt nysgjerrighet og viktig relasjonsbygging.

Visste du at 15 minutter høytlesning har stor betydning for ordforrådet til barnet ditt?

Tidlig innsats

For Halden er dette et tiltak som kan sees i sammenheng med mål og tiltak i Kommunedelplan oppvekst om tidlig innsats, og kommunens satsingsområde barnets 1000 første dager. 

Tidlig innsats handler om å skape gode forutsetninger for utvikling og vekst for alle, fra første møtet på helsestasjonen og videre i barnehage og skole.

En del av målet er å kunne styrke barnets muligheter innenfor utvikling og læring. Det vil også kunne danne grunnlag for videre arbeid med lesing i Haldenskolen og er i så måte med på å støtte helhet og lange linjer for oppvekstfeltet. 
Prosjektet initierer også til at samarbeid mellom private og kommunale barnehager videreutvikles for helhet og sammenheng i barnehagetilbudet, som skissert i Kommunedelplanen.

Bokstart arbeidsgruppe

  • Ida Kitterød, fagleder barnehage, avdeling for undervisning og oppvekst (prosjektleder)
  • Ellen Bjørnstad, leder for barne -og ungdomsavdelingen, Halden bibliotek
  • Maria Therese Spolen Ulsrød, helsesykepleier
  • Wenche Tysse- Hostad, barnehagemyndighet, sentraladministrasjonen
  • Mette Jæger, styrer Stangeløkka barnehage
  • Elin Grønmo Vik, Utdanningsforbundet
  • Nour Saleh, pedagogisk leder Brekkerød barnehage
  • Anne- Marthe Jensen, barnehagelærer Høvleriet barnehage
  • Marina Pettersen Bredholt, pedagogisk leder Espira Oreid barnehage
Ida Kristine Heide Kitterød
Fagleder barnehage
E-post