Blomstrende miljø for haldensere og bier

Bestanden på insekter er i tilbakegang over hele Norge, men i Halden ligger planen klar for å hjelpe truede villbier og andre pollinatorer.

I Halden kommune er det en økende bevissthet om viktigheten av å ivareta pollinatorer som bier, sommerfugler og andre insekter. Pollinatorer spiller en avgjørende rolle i bestøvningen av planter, noe som bidrar til økosystemets helse og biologisk mangfold. For å sikre at pollinatorer har tilstrekkelige leveområder og matressurser, er det nødvendig å ta grep for å skape et blomstrende miljø i kommunen.

I tråd med nasjonal tiltaksplan

Tidligere har det ikke vært en overordnet målsetting eller strategi for å ivareta pollinatorer i Halden kommune, men det har likevel vært fokus på dette gjennom ulike tiltak. Arealplanlegging har spilt en viktig rolle i å ta vare på naturmangfold, inkludert pollinatorer. Ved rullering av kommuneplanen har det blitt gjort grep for å ivareta hensynet til naturmangfold generelt, noe som også gagner pollinatorene. I reguleringsplaner har hensynet til naturmangfold og viktige naturtyper blitt utredet, og det har blitt stilt krav til bekjempelse av fremmede plantearter for å forhindre spredning.

Forvaltningsenheten for Plan og miljø, avdeling Miljø og landbruk, følger opp andre avdelinger og virksomheter i kommunen med hensyn til bevaring og utvikling av biologisk mangfold, inkludert pollinatorer. Det har vært dialog med Statens vegvesen angående tidspunkt for slåing av vegkanter for å ta hensyn til pollinatorer. I 2020 ble det utarbeidet en lokal strategi for bekjempelse av fremmede plantearter, som inneholder en tiltaksplan som følges opp med årlig bekjempelse av slike arter. Kommunen har også oppfordret private grunneiere til å bekjempe fremmede arter på egne arealer.

Insektsvennlig planting

Ildsandbie sitter på en rosa rødknapp.  Den ildrøde bakkroppen gjør arten lett å kjenne igjen. - Klikk for stort bildeIldsandbie på rødknapp ved Fredriksten festning. Den ildrøde bakkroppen gjør arten lett å kjenne igjen. Frode Ødegaard

Det er allerede tatt hensyn til insektsvennlighet ved planting i sentrum av Halden. Arbeidet med å sikre blomstring fra tidlig vår til høst inkluderer planting av løk, stemor, sommerblomster og lyng. Stauder og blomstrende busker har også blitt inkludert i bybildet. Forsøk med tilsåing av blomsterenger har blitt gjort, selv om noen av dem ikke har vært vellykkede hittil. Kommunen er også i ferd med å utvikle et jordproduksjonsanlegg på Alfheim, hvor det kan produseres matjord med riktig næringsinnhold for blomsterenger med villblomster.

Det legges også vekt på å inkludere pollinatorvennlige planter i skolehager på skoler og barnehager. Bergheim bo- og aktivitetssenter har etablert en utendørs sansehage med blomstrende planter og busker, som også bidrar til å tiltrekke pollinatorer.

Tiltak for å hjelpe pollinatorene

For å videre styrke innsatsen for pollinatorer i Halden kommune, er det foreslått flere tiltak og prioriteringer. Det er viktig å øke kunnskapen om pollinatorer i hele kommuneorganisasjonen, og det planlegges kurs og kompetanseheving. Skjøtsel og restaurering av eksisterende blomsterenger er en effektiv måte å skape insektsvennlige områder på. Det er også viktig å etablere nye blomsterenger og andre områder med attraktivt pollen mellom eksisterende habitater.

Ved planting på kommunale områder bør det velges blomstrende trær, busker og stauder som gir mat til pollinatorer. Det kan også anlegges insektsbarnehager ved å legge igjen døde stammer og hule trær på egnete steder. Bekjempelse av fremmede planter er en annen viktig oppgave for å opprettholde et balansert økosystem, og kommunen har både tiltak på offentlige arealer og oppfordrer private grunneiere til å fjerne fremmede arter.

Et kart over indre by, delt inn i fargekodede soner. Dette er for å vise hvilke soner som er gode, middels gode, og dårlige for pollinatorer. - Klikk for stort bildeHer vises kartlagte områder i indre by fra pollinatorvennlighetsrapporten. Skravur viser områder klassifisert som gode, middels og dårlige pollinatorområder, der grønn er god, gul er middels og rød er dårlig. Norge Digitalt

Halden kommune faser ut bruken av giftige sprøytemidler på offentlige kommunale arealer. Bruk av mildest mulige midler og respekt for forskriften om plantevernmidler som forbyr bruken av plantevernmidler på arealer åpne for allmenn ferdsel, er et viktig skritt for å sikre insektenes velvære.

Gjennom disse tiltakene og prioriteringene jobber Halden kommune for å skape et blomstrende miljø for pollinatorer. Ved å ta vare på eksisterende blomsterenger, etablere nye områder, plante pollinatorvennlige planter og bekjempe fremmede arter, legger kommunen til rette for at pollinatorer kan trives og bidra til det biologiske mangfoldet i Halden. Dette arbeidet er viktig for å sikre at kommende generasjoner også kan nyte godt av pollinatorers uvurderlige bidrag til naturen.