Foreløpig årsresultat-regnskap 2021

Driftssituasjonen gjennom 2021 har vært utfordrende på mange måter. Driftsrammene til respektive tjenesteområder har vært krevende. Samtidig har pandemisituasjonen medført hyppige endringer i driftsmønsteret for våre tjenester gjennom året.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

En god skatteinngang og skatteutjevning i årets to siste måneder bidrar allikevel til et godt driftsresultat for 2021. Det foreløpige driftsresultatet for 2021 viser et regnskapsmessig mindreforbruk på 51 mkr. Dette er etter budsjettert avsetning til disposisjonsfond på 37 mkr. Netto driftsresultat utgjør 3,5 % av driftsinntektene.

Årsresultatet ser bedre ut totalt sett enn tidligere rapporteringer har vist. Dette skyldes merinntekter på skatt og skatteutjevning (rammetilskudd) og lavere påløpte rentekostnader enn prognostisert i kvartalsrapporter gjennom året.

Pandemi

- Driftsåret har også i 2021 vært spesielt med tanke på den pågående pandemien. Dette har tidvis krevd stort fokus og mye ressurser å håndtere på en god, trygg og mest mulig forutsigbar måte. Endringer fra sentrale myndigheter har kommet, ofte med kort varsel, noe som har vært krevende for store deler av tjenestene våre. Dette har blitt håndtert godt av de ansatte og innbyggere har vist tålmodighet, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.

Halden kommune har levert tjenester til innbyggerne på lik linje med tidligere år. Unntaket har vært der smittevernstiltakene har krevd at den kommunale aktiviteten har måttet stenge ned eller i større eller mindre grad blitt redusert.

- Også i 2021 har regjeringen vært klare på at kommunens utgifter til håndtering av pandemien skulle finansieres med egne tilskudd. Ved fremleggelse av regnskapet for 2021 fremkommer det at dette er innfridd, noe vi skal være godt fornøyde med, slår kommunedirektøren fast.

Balanse

Økonomisk balanse og økt økonomisk handlefrihet har vært et viktig fokusområde for Halden kommune de siste årene. Perspektivmeldingen for 2021 gir en presentasjon de utfordringer norsk økonomi vil stå i de neste førti årene, og regjeringens strategier for å løse dem.

Blant utfordringene vi vil møte de neste tiårene ser vi at det vil stå færre yrkesaktive bak hver pensjonist, statens utgifter vil gå opp uten at inntektene øker like mye, samtidig som det grønne skiftet skal gjennomføres. I klartekst betyr dette at det vil bli mindre og mindre penger til kommunene, og at dette må møtes med effektivisering, digitalisering, innovasjon og helt nye måter å yte kommunale offentlige tjenester på.

- Det er en spennende periode vi går inn i, men samtidig også svært krevende. Derfor er det også godt å konstatere at driftsåret 2021 blir gjort opp med mindreforbruk, og at det dermed kan avsettes de planlagte 37 mkr til disposisjonsfond. I tillegg til dette foreslås avsetning av mindreforbruket på 51 mkr.  Pengene vi har på disposisjonsfond vil være helt avgjørende for at vi skal kunne klare den omstillingen vi blir stilt ovenfor i årene som kommer, sier Vevelstad.