Hva skal Os allé 3 hete?

Avstemning: Haldenserne har levert inn 370 forslag til nytt navn på bygningen i Os allé 3 - bygningen som ikke lenger skal hete Storsenteret. Nå har en jury valgt ut 4 finalister. Se navnealternativene og gi din stemme her!

Fristen for å stemme på navneforslagene er utløpt.

Juryens forslag

Det ble levert inn 370 forslag til nytt navn på bygningen i Os allé 3. Blant alle disse forslagene har juryen valgt ut 4 finalister som publikum nå inviteres til å stemme på. Huseier HKP har godkjent alle alternativene. Ved å avgi din stemme, kan du være med å påvirke hva bygget skal hete. Alternativet med flest stemmer blir valgt som navn på bygningen.

Dette er finalistene du kan velge blant:

Finalist 1: NR. 3

Begrunnelse: Dette er et navn som først og fremst peker på hvor dette er. Bygningen har adresse Os allé 3. Kortformen av adressen er enkel å si og enkel huske. Navnet sier ingenting om innholdet og er derfor godt egnet uansett hva bygget huser.

Finalist 2: OASEN

Begrunnelse: En oase er en isolert vannkilde i en ørken. Rundt vannkilden lever planter ekstra godt og de som vandrer i ørkenen lengter etter slike oaser. Også mangfoldet av aktiviteter i Os allé 3 vil trekke folk. Som en oase i ørkenen vil dette bygget være et samlingspunkt der det spirer og gror. Voksne haldensere kan huske at det en gang var en kiosk i nabolaget som het Oasen.

Finalist 3: SKOFABRIKKEN

Begrunnelse: Halden var en gang skobyen i Norge. Det var mange skofabrikker her, men den aller største – Østfold skofabrikk – holdt til i Os allé 3. I dag er dette lokalhistorie som ikke alle kjenner godt til. Ved å bruke navnet «Skofabrikken» blir denne historiske viktige bransjen synlig for alle haldensere – også de som er født lenge etter at skoindustrien forsvant fra Halden. Velges dette navnet, kan det være mulig å bruke andre navn fra skoindustrien på rom i bygget. Haldensere er allerede vant med historiske navn på nytt innhold, som for eksempel Høvleriet, Spinneriet, Batterifabrikken.

Finalist 4: BYGÅRDEN

Begrunnelse: Os allé 3 er et stort bygg i Halden sentrum som går over et helt kvartal. Slike bygg kalles ofte for bygårder. En bygård kan inneholde mange leiligheter, virksomheter og alle mulige personer. I tillegg er det gjerne en livlig bakgård som du ikke kan se fra gata. Også Os allé 3 vil ha et bredt spekter av innhold og spennende aktiviteter – omtrent som i en bygård.

Juryen har bestått av:

• Solveig Fjøren, Halden ungdomsråd
  • Natalie Gøperød, Halden ungdomsråd
  • Freddy Fagerholt, pensjonert rektor/Halden kommunes gatenavnkomité
  • Åsmund Bråtekas, avdeling for samfunnsutvikling, Halden kommune
  • Gun Kleve, avdeling for samfunnsutvikling, Halden kommune
  • Henrik Diskerud Meyer, kommunikasjonsrådgiver, Halden kommune

Vil du vite mer om hva som skal fylle Os allé 3 med aktivitet? Les mer om byggeprosjektet her.